Uppdatering vad gäller Manjehl Förvaltning!!
Jag är själv ny på detta forum och hittade denna tråd genom Google!
Jag jobbar för en del inom Toyota Industries, och vi hyr ut maskiner till olika materialhanteringslösningar.
Vi har tyvärr också fått utstå ett bederägeri från företaget som kallar sig Manjehl Förvaltning.
Det handlar i runda slängar om 250 000:- :angry:
Vår undersökning ser ut så här:
En som utger sig vara Niklas Larsson tar kontakt med oss och vill hyra en truck, vilket han får efter gällande uppgifter om organisationsnr m.m. Lev adress var Volframgatan 14 i Malmö. Den som tar emot vår maskin på plats är en som utger sig vara Magnus Petterson (namnunderskrift på gällande fraktsedel från vårt fraktbolag). Både Niklas och Magnus har fortfarande aktiva mobilabonemang vad jag kunde få reda på genom Telenor AB, 0708-695047, 0708-695110. Telenor fick givetvis inte dela ut personuppgifter men de kunde berätta att det inte var kontantkortsabonemang och att deras privata abonemang inte såg bra ut gällande betalningar m.m.
Efterhand som vi får tillbaka hyresfakturor och post till gällande adress på Volframgatan 14 kör vi dit och hittar en igenbommad lokal som verkar tom. Jag tog kontakt med fastigehetsägaren, Intercast som berättade att de hade indrivningsärende i sin tur och att de inom det snaraste får tillträde till lokalen genom Kronofogden. Konstigt nog hade Intercast inte heller någon legitimerad person att ställa till svars (underligt

). De berättade även att polisen redan lagt ner förundersökningen i bristen på firmatecknare och kontaktpersoner. I det här läget tycker jag det är märkligt att polisen inte kontaktat Telenor och krävt uppgifter på Magnus och Niklas som har aktiva telefonabonemang knutna till sig, mobiloperatörerna vad jag vet kräver alltid legitimation vid tecknande av abonemang vlket borde underlättat i efterlysningen.
Som diskuterats här sedan tidigare har företagsnamnet Manjehl Förvaltning blivit kapat och utnyttjat av bedragare som i sin tur länsat alla krediter och försvunnit med inskaffade kapitalvaror. Dessa personer som är försvunna är misstänksamt redan engagerade i nästa stöt.
Jag kontaktade förra ägaren Håkan Larsson som sålde företaget i Januari, han var bekant med ärendet då han blivit kontaktad av flera företag som har krav gentemot Manjehl Förvaltning. Här dyker lite märkligheter upp, förra ägaren Håkan påstår att ett företag som kallar sig Östermalm Affärsutvecklings AB köpt företaget som i sin tur ej ska ha betalat registreringsavgiften för ägarbytet. På "allabolag.se" står den föregående revisorn Kenneth Lehrnér som VD för Manjehl Förvaltning men han kan inte kopplas till Östermalm Affärsutvecklings AB vad jag kunnat se. Ö A AB har i sin tur ett falskt telefonnr som ligger ute på nätet vilket i sin tur vilket gör den här historien ännu mer skum. Alla uppgifter gällande organisationsnr medmera ligger kvar hos D&B och ny firmatecknade finns inte men hur kan ett företag säljas utan att någon fysisk person står bakom? Mycket märkligt. Detta har gjort att Manjehl Förvaltning kunnat existera på gamla meriter som AA listade hos D&B.
För att sammanfatta peronerna inblandade i ärendet så finns det ytterligare ett namn som dykt upp och det är någon som kallar sig Mats Persson, detta är ingen som figurerat i vårt ärende men Håkan, föregående ägare nämde att han hört det namnet. Annars är det Niklas Larsson, Magnus Petterson, Kenneth Lehrnér och föregående ägare HåkanLarsson som dykt upp i vår undersökning.
Skulle vara tacksam om det är fler av er som skrivit i detta ärende har mer information och hjälp.
Tack på förhand/ Anders.