Medlem
|
|
Reg.datum: Nov 2007
|
|
Medlem
Reg.datum: Nov 2007
|
Sammanfattning ,är detta de olika alternativen för hosting:
Webbhotell, flera delar plats på en till flera servrar som ägs av leverantören. Leverantören sköter om operativsystem, brandvägg etc.
VPS - Virtuell Privat Server, en virtuell server som ägs av leverantören. Du sköter själv om operativsystem, brandvägg? etc.
Colocation, egen server, som du äger, som placeras tillsammans med andra servrar hos en leverantör. Du sköter själv om operativsystem, brandvägg? etc.
Dedikerad, egen hyrserver som som ägs av en leverantören. Du sköter själv om operativsystem, brandvägg? etc.
Managed Hosting?, hyrserver som ägs av leverantören. Leverantören sköter om operativsystem, brandvägg etc.
För mig som är totalt ointresserad av operativssystem, brandvägg mm så är webbhotell och Managed Hosting enda alternativet? Det finns ingen som erbjuder vps där leverantören tillhandahåller en server inkl operativsystem, administration mm?
Jag är väl inte helt ointresserad av operativsystem mm, men som webbutvecklare vill jag fokusera på att utveckla och köpa servertjänster från experter. Och om jag växer ur mitt webbhotell så måste jag antingen köpa Managed Hosting alternativt välja vps, Colocation, Dedikerad och köpa drift och administration från någon lämpli konsult?
|