|
Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: Mar 2006
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: Mar 2006
|
Nej det där håller inte. Om domänen var viktig för Wasabröd så hade det varit naturligt att registrera den från första början när möjligheterna gavs men jag gissar att Wasabröd var ointresserade (Internet är bara en...) eller att den gode ber inte svarade ok. Wasabröd hade dessutom även kunnat kontaka Länsförsäkringar ända sedan 1998 då företagsnamnet upphörde att existera och gjort upp med Länsförsäkringar om ett övertagande.... 10 år är lång tid för att inte agera...
Om nu Wasabröd var medvetna om att domänen var i karantän och skulle frisläppas så fanns det ingen som helst orsak att chansa genom att i konkurrens med andra försöka registrera den vid ett visst klockslag. Då har Wasabröd den absolut sämsta tänkbara varumärkesstrategin och ett oförlåtligt uselt varumärkesföretag eller intern avdelning som bevakar deras intressen.
Antag att ingen hade snappat domänen utan att en morgontidig medlem i Brf Wasa i Jakobsberg hade hunnit registrera den innan den morgontrötte domänansvarige på Wasabröd ringt sitt ombud - ska då Brf Wasa i Jakobsberg tvingas överlåta domänen till Wasabröd?
Din inställning till varumärkesrätten och domäner tycker jag i viss mån inte heller är korrekt. Startar du etikbyrån Conny imorgon med domänen conny.se - ska då t.ex. ett annat företag med namnet connysbilar som under 10 år inte visat intresse för domänen kunna lägga beslag på conny.se?
Min uppfattning är att du delar irritationen som många av oss kan känna att nästan alla attraktiva domännamn hamnar på en andrahandsmarknad och då att din irritation riktas alldeles speciellt emot NN som lockar med feta bonusar till ombuden - men det är faktiskt en helt annan fråga. Du blandar ihop två skilda saker. I detta specifika fall tycker jag att Wasabröd inte lyft ett finger för att bevaka sina intressen och därmed faktiskt får acceptera konsekvenserna av det.
|