Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-31, 19:49 #50
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Skillnaden var att NN inte hade någon naturlig koppling till begreppet "wasa" hade något annat företag med "wasa" i namnet registrerat domänen hade jag inte haft några invändningar att anföra.

Nu var det dessutom så att det var NN som hade "snappat" (dvs "hängde på låset") medan wasabröd troligen inte kände till den möjligheten, alternativt hade hamnat efter i "snapp"-kön.

Att wasabröd redan efter 8 dagar hade lämnat in om ATF tyder på att de jobbat hela veckan med att bygga upp ett case med hjälp av sina advokater. Följaktligen så är min övertygelse att Wasabröd verkligen också "hängde på låset" men var några timmar/minuter/sekunder/placeraingar efter NN.

Helt solklart är att wasabröd har en klart större naturlig "rätt" till namnet wasa än vad NN har.

Jag vill hålla med dig om att jag har en starkt pragmatisk syn på företagande. Det innebär i sin tur att jag avskyr företag som NN (det finns många fler exempel) som satt i system att snylta på andra, vara copy-cat, sno idéer, renommé eller vara allmänt oförskämda och stöddiga mot andra företag, företagare, kunder eller leverantörer.

Jag har en grundinställning att människor ska vara snälla och hederliga mot varandra. I synnerhet företagare emellan, vi ska föregå med gott exempel och följa en strikt etik, problemet är att etiken inte finns nedtecknad på papper och jag har letat som tusan bövlar på internet för att hitta en vettig etik. kanske får jag skriva en egen och lägga ut för allmän beskådan.

Mina ord till NN är att se till att skaffa er en EGEN affärsidé och varumärke och bygg något seriöst utifrån den i stället för att snylta på andras.

Jag tycker personligen att det är en styggelse att TLD-huvudmännen (som exempelvis IIS/.SE) över huvud taget låter dessa domän-nappningar får ske, det skapar enbart tråkigheter för alla involverade (kunderna blir förvirrade/lurade), och en del tror att det är OK att sko sig otillbörligt på andras upparbetade renommé.

Ang företagsnamnen (firmorna) så anser jag att många firmor är alldeles för allmänna och saknar karaktär (särskiljningsförmåga), jag anser att man bör göra om namnsystemet över huvud taget så att det ställs högre krav på särskiljningsförmåga på alla nya företagsnamn och varumärken. Jag anser även att det är för lätt att utnyttja etablerade firmors/varumärkens renommé genom att registrera snarlika namn.

Domännamnen borde omfattas av en regel som säger att man inte får använda namn om det finns reggade varumärken eller firmor med detta namn.

Eftersom världen blir mer och mer global ur företagens synvinkel så hoppas jag att det kommer en internationell lösning i WTO (World Trade Organisation) som löser detta problem i ett globalt perspektiv, det finns i viss mån idag när det gäller varumärken.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat