Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-29, 10:04 #36
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
Nu kommer jag säkert missa några av dina frågor, men det är bara att säga till i sådana fall, så besvarar jag dem...

Citat:
Ursprungligen postat av Cr0wN
En fråga direkt som kommer upp för mig är, hur skall man hantera utskick av nyhetsbrev via er till exempelvis sina medlemmar på sin hemsida? Erbjuder ni en speciell smtp-server eller är man tvungen att vända sig till en annan leverantör?
Vi erbjuder inga speciella SMTP-servers för "massiva" utskick. Istället rekommenderar vi våra kunder att använda sig av "throttling" av sina utskick, det vill säga: Skicka 1000 mail - vänta 10sek - skicka 1000 mail - vänta 10sek, osv, osv. De allra flesta applikationer för större mail-utskick har en sådan funktion.

Citat:
Originally posted by -Cr0wN@Aug 28 2008, 17:01
Men vi säger att det rör sig om missbruk, ...
Missbruket ser nu ut, efter närmare undersökning av Surftown och kund, att ha varit i form av att en av deras medlemmar/besökare missbrukade en "rekryterings"-funktion på deras hemsida. Funktionen hade alltså ingen koll på hur många eller hur snabbt en medlem skickade ut sina rekryterings-mail.

Citat:
Originally posted by -Cr0wN@Aug 28 2008, 17:01
...då hanterar ni det genom att stänga ner hela kontot utan att kontakta kunden? Du säger även att ni var tvungna att stänga av kontot? Om missbruket rörde mail så borde det onekligen vara mailtjänsten som stängs ner/spärras.
När det gäller sådana här ärenden, så kan vi inte först kontakta kunden innan vi suspenderar kontot. Då skulle vi riskera att problemet drabbar resten av våra kunder. Därför hanterar vi det genom att suspendera kontot direkt (innan problemet drabbar resten av kunderna), och i samma veva automatiskt sänder ut ett mail till kunden med anledning och tidspunkt på när vi suspenderade kontot. Vi ber då kunden att kontakta oss så snart som möjligt, så vi kan antingen ge en närmare förklaring eller hjälpa med till rätta med problemet (ifall det till exempel gäller ett säkerhetshål i deras script).

Allt handlar om hur pass mycket risk det finns. Om vi finner ett (omedvetet) "missbruk" hos en kund, så suspenderar vi ingenting (såvida det inte drabbar andra, t.ex. massiva spamutskick), kontaktar kunden och låter dem veta vad problemet är samt hjälper dem lösa det.

Citat:
Originally posted by -Cr0wN@Aug 28 2008, 17:01
1. Surftown stänger ner en hemsida utan att först kontakta ägaren, ägaren märker det och supporten är stängd. Vem har gjort fel här? Kan man stänga ner en sida så kan man även kontakta ägaren. Sedan har ju detta hänt upprepande gånger.
Vi gjorde fel. Teknikern suspenderade kontot på ett felaktigt sätt, som ledde till att kunden inte fick reda på varför kontot blivit suspenderat. Men denna tekniker har tagit del av våra nya rutiner, och vi har sett till så att alla avdelningar verkligen är med på noterna. Det kommer inte ske i igen.

Citat:
Originally posted by -Cr0wN@Aug 28 2008, 17:01
2. Tydligen så verkar felen ha legat hos Surftown, möjligtvis ej det sista. De första med DNS-problemen verkar ju helt och hållet berott på Surftown som jag uppfattar det.
Det var inget DNS-problem överhuvudtaget, vilket jag tidigare försökte förklara. Dock såg det ut som ett DNS-problem, när jag först tittade på problemet, men då hade jag inte direkt några möjligheter för att undersöka närmare.

Citat:
Originally posted by -Cr0wN@Aug 28 2008, 17:01
3. Håller med att det många gånger gnälls i onödan. Man måste dock skilja på fel som beror på användaren och fel som beror på webhotellet. I de första fallen så tycks ju felen ha berott på webhotellet som stoltserar med 99.9% upptid (dvs nertid på 43min räknat på 30 dagar). Expression, hur mycket nertid har du haft under de senaste 30 dagarna?
Webhotellet i fråga har haft en upptid på 99,95% de senaste 30 dagarna, och nedtiden har endast berott på schemalagt underhåll. Databas-servern har varit uppe 100% av tiden över 30 dagar tillbaks.

Citat:
Originally posted by -Cr0wN@Aug 28 2008, 17:01
4. Helt klart dock så anser jag inte att man kan skylla på att Surftown är överdrivet billiga med 149kr/mån.
Det anser inte vi heller. Oavsett vad en tjänst kostar. Det är knappast så att vi sitter och säger att "Äh, denna kunden betalar bara 149kr/mån, han kan gott vänta med sitt problem till nästa vecka".

Citat:
Ursprungligen postat av Cr0wN
5. Det finns förmodligen inga perfekta, men de finns de som är bättre och de som är sämre. Surftown i mina ögon tycks ligga på den sämre halvan tyvärr.
Där kan jag verkligen inte hålla med dig, även om jag är partisk. Du är dock varmt välkommen att testa själv, om du vill. Jag kan ordna ett testkonto åt dig.
jgabor är inte uppkopplad