Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-28, 18:01 #35
Cr0wN Cr0wN är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Cr0wN Cr0wN är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Originally posted by jgabor@Aug 28 2008, 12:16
Men problemet var inte att vår DNS bara släppte. Faktiskt var det så att vår tekniker suspenderade deras konto för att det sändes ut över en kvarts miljon mail på några få minuter. Det bildades en enorm kö efter en kort stund, som gjorde att vi inte kunde garantera driftsäkerheten för våra andra kunder, och att mail som hamnade sist i kön skulle bli extremt försenade. Det var en viss brist på intern kommunikation mellan teknikerna och supporten (och även mig), som tyvärr gjorde att kunden inte fick reda på den riktiga anledningen förrän nyligen. Det kan jag bara beklaga.

Men det låter som om någon har lyckats missbruka deras hemsida eller e-postkonto. Jag kan inte se hur vi skulle ha handlat annorlunda; vi var helt enkelt tvungna att suspendera deras konto, så att resten av våra kunder inte blev drabbade av detta. Det innebar att när man besökte deras hemsida, så blev man automatiskt redirectad till vår hemsida. Det var inte snack om någon fulreklam eller liknande, vilket kunden misstänkte.
Hej,

Jag har länge varit väldigt skeptiskt till er och blir ännu mer skeptisk när jag läser ert svar. Kunden skickade alltså ut ~250k mail på några minuter? Det kan jag hålla med om att det låter väldigt mycket. Jag antar att det rörde sig om ett nyhetsbrev eller liknande? En fråga direkt som kommer upp för mig är, hur skall man hantera utskick av nyhetsbrev via er till exempelvis sina medlemmar på sin hemsida? Erbjuder ni en speciell smtp-server eller är man tvungen att vända sig till en annan leverantör?

Sedan så kan det ju ha rört sig om missbruk som du säger såsom att ett konto blev kapat eller liknande, det vet jag inte, men vill gärna ha svar kring nyhetsbrev då jag finner frågan intressant.

Men vi säger att det rör sig om missbruk, då hanterar ni det genom att stänga ner hela kontot utan att kontakta kunden? Du säger även att ni var tvungna att stänga av kontot? Om missbruket rörde mail så borde det onekligen vara mailtjänsten som stängs ner/spärras. Att stänga ner sidan och vidarebefordra till er egen sida ser jag åtminstone som extremt oseriöst. Mer seriöst vore att skicka ett "Service Not Available"-meddelande eller liknande. Att vidarebefordra till sin egen hemsida och inte ange något skäl för besökaren drabbar bara besökaren negativt samtidigt som det av ägaren förmodligen upplevs som ni snyltar på deras trafik (då den skall vara hög?).

Då jag sysslar med en hel del hemsidor så vore det kul om du kunde besvara de frågorna jag har. Har länge undvikit just Surftown kring mycket osäkerhet. Förr var det framförallt er obegränsade trafik som var osäkerheten och nu är det istället hur ni rätt som det är stänger ner konton. Läste för ett tag sedan ett inlägg på Fairshopping där en annan kund råkade ut för något liknande och där dessutom kundens filer "kidnappades" vid avstängningen då FTP-åtkomsten stängdes av även den. Han fick dock efter att ha kontaktat er tillbaka filerna. Så det som har hänt här därmed tycks ju inte vara en isolerad händelse heller.

Ser fram emot dina svar på mina frågor då jag ändå rätt ofta står inför val av webbhotell och väldigt ofta får frågor kring vilka jag rekommenderar.

ponting:
1. Surftown stänger ner en hemsida utan att först kontakta ägaren, ägaren märker det och supporten är stängd. Vem har gjort fel här? Kan man stänga ner en sida så kan man även kontakta ägaren. Sedan har ju detta hänt upprepande gånger.

2. Tydligen så verkar felen ha legat hos Surftown, möjligtvis ej det sista. De första med DNS-problemen verkar ju helt och hållet berott på Surftown som jag uppfattar det.

3. Håller med att det många gånger gnälls i onödan. Man måste dock skilja på fel som beror på användaren och fel som beror på webhotellet. I de första fallen så tycks ju felen ha berott på webhotellet som stoltserar med 99.9% upptid (dvs nertid på 43min räknat på 30 dagar). Expression, hur mycket nertid har du haft under de senaste 30 dagarna?

4. Helt klart dock så anser jag inte att man kan skylla på att Surftown är överdrivet billiga med 149kr/mån.

5. Det finns förmodligen inga perfekta, men de finns de som är bättre och de som är sämre. Surftown i mina ögon tycks ligga på den sämre halvan tyvärr.
Cr0wN är inte uppkopplad