 |
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
|
" När det exempelvis sker en automatisk retur när kund inte hämtar ut sitt paket på Posten (vilket inte gäller som ångerrätt) brukar vi skicka ut en faktura för outlöst paket. Denna faktura betalar man också för, men man får ingen som helst täckning på att få pengarna. Kreditor tycker dock att vi skall låta bli att makulera kundernas faktura i detta fall, men enligt våra köpvillkor utgår 400 kr för att täcka kostnader och inte 200 eller 800 kr (eller vad nu kunden handlar för). "
Detta är olagligt vad jag vet. Du får inte låta en faktura på ett ångrat köp stå kvar, utan du måste omvandla den till en ny faktura som gälller outlöst avgift, även om det skulle råka vara samma pengar. Jag provade att göra det en gång, men fick från konsumentverket veta att så gör man inte, så hur de kan rekommendera det fattar jag inte...
Sedan är der som Wojt säger en himla skillnad på branscher.
Skulle vara intressant sagoborgen att veta hur många % du har som aldrig betalar, och hur många % påminnelser.
I min bransch så tappar vi säkert 10 % när vi gör kreditupplysningar och vi har säkerligen minst lika många som inte betalar. Har inte kollat med Kreditor nu på ett tag hur många som inte betalar men när jag kollade för några år sedan så var det mellan 30-40% % som de skickade påminnelse till och ca 10% av dessa som aldrig betalade, så jag är MYCKET glad att jag använder kreditor trots att det kostar för jag skulle aldrig orka med den administrationen som skulle behövas, och jag skulle få magsår av att reta mig på kunder som inte betalar. Sedan skulle jag nog också förslora mer pengar än jag nu betalar på avgifter, så visst skiljer det sig på bransch.
Jag tror dock att dessa siffror blivit bättre. Min egen teori är att många i början som ville handla var sådana som hade lite pengar i plånboken och tänkte att om de tar det på faktura så skulle pengar hinna komma, men pengarna vara slut i alla fall.
Ang kreditupplysningar och erbjuda annat betalsätt. Dessa som blir nekade faktura pga betalanmärkningar har i min butik aldrig handlat på annat betalsätt annat än en enda gång.
|