|
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Nov 2006
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Nov 2006
|
Jag hoppas verkligen att det kan komma billigare och bättre bräslen än bensin, men jag har gett upp hoppet.
Det är ingen slump att det är bensin/diesel (olja) vi använder idag... Det är inte för att bensinbolagen vill det eller för att det är "standard", det är för att det ger mest effekt per framställningskostnad.
Jag har en god vän som är utvecklingschef på Scania och motoringenjör som har varit med och lagt säkert hundratals miljoner på bränsleforskning och som haft hundratals anställda för att ta fram bästa möjliga drivmedel. Det vore konstigt om Scania (som producerar flest lastbilar i världen) inte har testat alla typer av potentiellt bränsle... Jag kan berätta en jäkla massa jag har hört om deras tester, men de säger bestämt att bensin/diesel är det i särklass bästa mest kostnadseffektiva medlet, helt utan konkurrens. Det går att ta fram sprit (genom åkrar) nästan lika billigt, problemet är att det inte finns åkerareal nog på hela jorden så att det räcker. Lastbilar för enbart USAs marknad skulle ta upp hela jordens åkrar - vilket ger oss vissa problem med att få mat.
Det finns en massa alternativ med elbilar etc som är billiga i drift, billigare än bensin - problemet är att det inte finns resurser att göra så för alla, då ramlar allt i bitar... Om sverige skulle dunka upp typ 4 kärnkraftverk i storlek med det vi har så skulle vi kanske kunna köra bilar helt drivet på el, men det lär dumsverige aldrig göra vad jag förstår.
Att driva på vatten etc lär vara en myt, eller mäkta ineffektivt - tror jag.
|