Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-26, 12:40 #116
Da Bear Da Bear är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Da Bear Da Bear är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Citat:
Ursprungligen postat av Da Bear
Sluta gnäll på bensinpriset nu.
Har ni räknat på hur stor del av erat bilägande bensinen verkligen utgör?
Skatt, försäkring, service, däck, övriga reparationer, ev lån, värdeminskning är bra mycket dyrare än bensinen. Sug på den *
Med det vill du ha sagt...? Bensinpriset är groteskt.

Att det inte genom lagstiftning och subventioner premieras att skaffa bilar som passar bättre ur miljösynpunkt (förutom en löjlig miljöpremie) är minst lika groteskt.

Jag tror nog inte riktigt att höjt bensinpris räddar världen. Finns inga alternativ kommer det i alla fall bli bensin....
Med det vill jag gnälla på att det är dyrt att köpa nya däck och att betala skatt för bilen. Ta t ex en dieselbil, Volvo V70 kostar runt 6-7000kr/år bara i skatt.
Däck är snordyrt och ska du ha en udda dimension är de ännu snordyrare. För att inte tala om trafikförsäkringen. Varför ska jag betala för att andra kör och krockar hela tiden?

Men visst håller jag med om att beskattningen på bensinen är helt vansinnig. Själv tycker jag att det helt bör omarbetas.

Bort med bilskatten och skatt på skatten på momsen på skatten på drivmedel. Sen lägger man bilskatten + miljöavgift och sedan moms på drivmedlet. Då betalar alla för den mängd skit de släpper ut och inte som nu där alla får betala lika mycket oavsett om man kör lite eller mycket.
Da Bear är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat