Citat:
Ursprungligen postat av Simonee
Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Det är inte tillåtet att patentera mjukvara, åtminstone inte i Sverige eller EU.
Om du menar att du vill skydda din kod mot att folk kopierar den så skyddas den redan av upphovsrättslagen. Du kan inte skydda dig mot att någon annan skriver ett program med samma funktion.
|
hmm, så det är helt lagligt att jag t.ex. "kopierar" Hogias ekonomisystem och med kopiera menar jag att man programmerar om allt själv men har exakt upplägg mm?
Nu vill jag så klart inte sno någon annans idé, utan jag funderar bara på hur konstigt det låter. Tänk om man har kommit på en riktigt bra idé och sedan vill lansera den, men efter en månad så ser man att någon annan har gjort samma lösning och börjar själv att sälja den <_<
|
det är lagligt.
Citat:
Man är ju inte säker på att det kommer att bli en hitt samtidigt så har jag för mig att det kostar en del med patent, och att det tar oerhört lång tid?
|
Svar man brukar räkna med att det kostar ca 1miljon att regga ett patent ( finns ju lite olika sorter och klasser) samt att det tar mellan 3 och 5 år i sverige (i japan är det inte ovanligt att det tar mer än 10år)
Hör gärna av dig om du har fler frågor jag är "ganska" insatt i hur det funkar.