Citat:
Originally posted by kydyl@Aug 25 2008, 19:38
Intressant diskussion. Jag har idag mina titlar som domän / avdelning / ev underavdelning / sidnamn. skulle det alltså vara en fördel att skippa domän för att ranka bättre och isåfall varför? Lägger alltså google mindre vikt vid de avslutande orden än de inledande?
|
Det är aldrig bra att ha för många nyckelord i title som återkommer på andra sidor på din webbsida. Title ska vara unik och enbart för sidan som den handlar om. Har du exempelvis med massa ord, t.ex. "underavdelning" som kanske inte finns med bland övriga innehållet ökar du risken att Google tror att du manipulerar resultatet, dvs. spammar title för att få fler besökare.
Återigen; Title ska vara som en [unik] rubrik för en artikel. Låt säga att din sida är en artikel och title ska vara rubriken som lockar besökaren att läsa vidare. Låt mig ta ett exempel, i det här fallet din sida, kydyl, Pluggakuten.se
http://www.pluggakuten.se/glosor/ovningar
Här har du satt title till "Pluggakuten.se / Glostränaren"
Glostränaren, okej, det beskriver förvisso sidan man är på men skulle du läst en artikel som hade hetat exakt så i Aftonbladet? Gör man en sökning på "Google Insights" för glosor får man upp följande:
http://www.google.com/insights/search/#cat...te=&clp=&cmpt=q
Det folk söker på är:
1. glosor engelska
2. spanska glosor
3. träna glosor
4. tyska glosor
5. svenska glosor
6. franska glosor
Som du ser söker
ingen efter varken Pluggakuten.se eller Glostränaren, så varför optimerar du för dessa ord? En bättre title hade varit exempelvis:
"Träna engelska och spanska glosor"
Du har vidare description:
"Här finner du en glostränare där du kan skapa gloslistor och öva på eller så kan du öva på andras listor. Systemet fungerar även som ett lexikon."
Visst, beskriver förvisso, men hur många söker på detta? En bättre description kunde ha varit:
"Här kan du träna engelska, spanska, svenska och tyska glosor genom att skapa gloslistor eller öva på andras listor."
Då beskriver du tjänsten och dessutom får med de ord folk söker efter. Perfekt!
Men nu stannar vi lite. Förvisso är ovanstående tips jättebra, men det går att göra ännu bättre! Varför inte optimera för varje enskilt språk istället för att klumpa ihop det? En sida för spanska glosor, en för tyska osv. Den som söker efter "träna tyska glosor" har ju ingen nytta av att veta att man även kan träna spanska glosor. Optimerar du enbart för tyska glosor kommer du med större sannolikhet ranka högre samtidigt som fler klickar på just ditt alternativ i Google.