 |
Nykomling
|
|
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 20
|
|
Nykomling
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 20
|
Generellt kan man säga att namn antingen köps på grund av dess existerande trafik eller på grund av köparens uppfattning av namnets inneboende värde.
Alltså kan du försöka sälja namnet baserat på besökarstatistik och hur väl de konverterar. Detta får du naturligtvis om du har en webbshop på sidan, eller bannerannonser och liknande. Har du inte det funkar det att parkera sidan och sedan sälja den baserat på en månadsmultipel på intäkterna. Vilken multipel som gäller beror på domänens kvalitet, det kan vara allt från några månaders intäkter till 3-5 år.
Har du å andra sidan ett namn som inte har imponerande besökarsiffror blir det lite svårare. Här gäller det att hitta en köpare som anser att ditt domännamn är värt minst lika mycket som du tycker att det är värt. Köparen måste alltså tycka att ditt namn är minst lika fantastiskt som du gör - och det är inte lätt. Oftast får du faktiskt vänta på att en hugad köpare kontaktar dig och ta förhandlingen därifrån.
Det du kan göra under tiden är att underlätta för intressenter att lägga bud på ditt domännamn. I praktiken innebär det att sätta en mailadress på namnet, eller på annat sätt göra det lätt för folk som inte vet om hur man gör whois-lookups att hitta dig.
|