Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
När jag själv funderar på att annonsera över huvud taget så vill jag veta hur mycket annonskostnaden blir i relation till min försäljning.
En tumregel från postorderbranchen var att försäljningen ska uppgå till minst 3 gånger (33%)annonskostnaden för att vara OK, hade man en kvot på 4 (25%) så var det strålande och 5 (20%) ansågs nästan ouppnåeligt. Då pratar vi annonsering i papperstidning, typ "året runt", "allers" mfl veckotidningar. En annan siffra som förekommer bland tillverkande företag är att försäljnings och marknadsföringskostnader tillsammans normalt uppgår till ca 40% av ett företagsomsättning. Men dessa siffror varierar starkt, jag vet de som angett mellan 15-80% som M/S-kostnad i relation till omsättning.
Det intressanta för en annonsör är att få veta hur stor denna kvot kan vara på det specifika annonsmediet. Så därför är det intressant om du kan samla in denna statistik från dina annonsörer.
Jag kan ju säga så här direkt att jag helt gått bet på att få ut dessa siffror från de ställen jag förhandlat om att annonsera på och då har jag för det mesta avstått annonsering helt hos dem.
Jag är övertygad om att det skulle ge dig en konkurrensfördel gentemot dina konkurenter på annonsmarknaden om du kan visa upp en sifferstatistik för dina annonsörer, då kan de räkna på om deras annonser placerar sig bättre eller sämre än dina andra annonsörer, samt att det finns möjlighet för dem att göra en intäktsbudget att jämföra med.
|