Citat:
Originally posted by DreamLogistics@Aug 20 2008, 16:58
Omvanlingsfrekvens är faktiskt inte så viktig som man kan tänka sig.
Allt beror på vad du har på din butik samt hur du marknadsför din butik. Låt säga att du gör en riktat marknadskampanj på exempelvis Google. Där marknadsför du din butik mot personer som söker efter just det du säljer. Naturligtvis ska då din omvandlingsfrekvens vara väldigt hög.
Gör du istället en kampanj som riktar sig till den stora massan exempelvis genom radio eller tv där du inte på samma sätt kan styra vem som ser din annons blir din omvandlingsfrekvens naturligtvis lägre.
Sen beror det naturligtvis på hur du byggt upp din butik. Är det så att det enda man kan göra på din butik är att handla så ska din omvandlingsfrekvens vara högre då man inte går in till din butik för att exempelvis läsa eventuella artiklar, bloggar eller annat roligt som kan dra besökare.
Det man ska fokusera på är varje spenderat krona på marknadsföring ska ge resultat. Sen om resultatet är i köp eller för att bygga sitt varumärke och kännedomen om butiken är upp till var och en.
|
Jag förstår inte riktigt resonemanget, för mig är omvandlingsfrekvensen extremt viktigt.
Två butiker som säljer exakt samma produkter kan ha helt olika omvandlingsfrekvenser. Investerar man 100 000-tals kronor i en nationell radiokampanj gäller det att butiken är tip top.
Säg att kampanjen ger dig 10 000 nya besökare och om då omvandlingsfrekvensen är 4% istället för 2% så får du ju dubbelt så bra effekt av kampanjen.
Visst, riktad marknadsföring via Google är sjukt effektivt och har hög omvandlingsfrekvens. Men folk som hört din radiokampanj har ändå själva gått till datorn och slagit in adressen. Har man gjort denna ”jobbiga” procedur är det antagligen personer som verkligen är intresserade av vad företaget har att erbjuda.
Vi har kört en del radioreklam under våren och jag kan inte påstå att omvandlingsfrekvensen ändrats nämnvärt på hemsidan. Däremot när vi gjort förändringar i köpprocessen, (första sidan, produktsidorna, varukorgen eller kassan) kan vi oftast se förändringar på bara ett par dagar.
Jag håller med om att man ska se till att varje spenderad krona ger så bra resultat som möjligt! Men för mig innebär detta att om man betalar för ett visst antal besökare ska förstås så många av dem som möjligt konverteras till kunder.