Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-21, 00:10 #43
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av eg0master
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Att ha ett villkor som säger att man skall få betalt först fem dagar efter att ens kund har fått betalt av sin kund känns u som ett helt orimligt avtalsvillkor, något som jag har mycket svårt att se att någon skulle gå med på...
Ungefär som när man säljer sitt hus och köparen vill skriva in i avtalet att han skall fullfölja avtalet om han lyckas sälja sitt hus. Det är ju att be om problem.
Detta är extremt vanligt när det gäller konsultmäkleri skulle jag vilja påstå. Så vanligt att jag faktiskt fnyser åt de konsultmäklare (finns en väldigt stor mäklare/resurs-konsultföretag) som inte har detta i sina avtal med underkonsulter. Väldigt vänligt, men också korkat. Stor risk och onödigt tänkande på likviditeten eftersom pengarna i princip aldrig kommer in i tid från kunden.
Och folk går ju med på dessa villkor eftersom de får uppdrag serverade på fat och slipper jaga uppdragen själva. Inget konstigt i det.
Sedan kan jag dra en annan anekdot om det där med betaltider. När jag strax efter 2000 satt som konsult på Ericsson krävde de 45 dagars betaltid. Jag vägrade eftersom 30 stod i avtalet. Anledningen till att de ville ha 30 dagar va att deras betalningsrutioner tog sådan tid att de i bästa fall kunde betala på c:a 35 dagar givet att alla som skulle hantera fakturan gjorde det omedelbart de fick den i sin hand.
men till syvende och sist: Det går alltid att förhandla och det finns alltid folk som går med på de mest suspekta villkor. Men det kanske inte leder till så näjda kunder. Conny har en viktig poäng. Det är idiotiskt att som leverantör bråka om betalningstid hit eller dit. Se till att få kunden nöjd istället.
Och för att återgå till urspringet i denna tråd. ja det är oroväckande att det inte går att få tag på företaget. Det är ju iofs sommar, men om du inte har något intresse av en längre relation med kunden skulle jag skicka kronofogden på dem så snart som möjligt. Dock bör du ju skicka en påminnelse först och ge den några veckor...
Sedan är ju 700 om årdet eller vad inkassobolaget ville ha ganska billigt i längden. Jag har aldrig ångrat att jag haft inkassoföretag i ryggen. Mitt företags allra första kund började tidigt trilskas med betalningarna, men tack vare inkassoföretaget blev vi det enda bolag som de betalade. Vi avbröt samarbetet och strax senare konkade de. Många andra konsultbolag förlorade miljoner på samma kund bara för att de inte drev in pengarna tillräckligt aggresivt. Om jag mins rätt är bolaget skyldig dig 14K Är inte 12K ganska bra då iställer för ingenting? Anlita inkasso om de inte betalar efter en påminnelse Alternativt sälj fakturan till någon som köper fakturor.
Åter igen - att många använder det betyder ju inte att det är bra, det är ju helruttet och inget jag någonsin skulle gå med på under några som helst omständigheter. Då avstår jag hellre affären.