Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Sådana situationer som du nu råkat ut för är ovanliga, enligt min erfarenhet, jag har egna erfarenheter av dåliga betalare som systematiskt beställer mer arbete, och korkad som jag var fortsatte arbeta åt dem. Jag kulle givetvis ha stoppat allt arbete senast efter en veckas försenad betalning.
Du har tur att din fordran enbart uppgår till 14 000 SEK. Jag råkade ut för en kund som blåst mig på närmare 800 000 SEK och en annan som det rör sig om 955 000 SEK, oräknat ränta. Men ingen av dem hade stålar att betala med, fast de ville hela tiden ha mer jobb gjort. Detta höll på att ta knäcken på mitt bolag men jag överlevde med knappast möjliga marginal (jag hade andra lönsamma kunder som kunde kompensera förlusterna plus att jag stoppade in privata pengar i bolaget för att täcka förlusterna), detta var 1999-2001 när jag var ganska oerfaren som företagare.
Ring bolagsverket och kolla om teckningsrätten (det är gratis om du ringer annars måste man ha abbonemnag hos bolagsverket och varje fråga kostar stålar). Observera att du ska kolla vem som hade teckningsrätt det datum som ni undertecknade kontraktet, eller det datumsom beställningen gjorde om ni inte har ett skriftligt kontrakt. Har du mailkonversation så duger den som bevis om du har orginalmailet kvar.
Har han INTE teckningsrätt så kan du skicka kronolle på privatpersonen, det är svårare för honom att smita undan då.
Du bör agera snabbt nu (när vi konstaterat att det är en skummis) utan dröjsmål, ju längre man dröjer med sitt aferande desto mindre chans har du att få betalt.
Ett allmänt råd till alla från en som gjort dumheten att arbeta åt någon som en gång blåst mig på pengar, gör aldrig det. Har de en gång blåst dig på stålar, om det så bara är 5 spänn så arbeta ALDRIG, eller gör ALDRIG mer affärer med dem. De har garanterat satt detta i system.
|