Citat:
Originally posted by Wojt@Aug 19 2008, 20:28
Conny, hur gör du när du handlar på en webbutik där det står 14 dagar på både köpvillkoren och fakturan? Då har du ingått ett avtal.
Skiter du fullkomligt i det också och betalar när du känner för det?
Hade det varit min butik hade jag lagt på dröjsmål av ren princip eller i "uppfostrande syfte" som Magnus tror att han gör så duktigt.
|
Jag brukar ringa upp dem och förhandla till mig 30 dagar netto, om det finns telnr angivet. Om de inte går med på det brukar välja en annan webbutik...
Jag upplever företag som sätter kortare betalningsvillkor som jobbiga att ha att göra med i största allmänhet, de brukar sällan (med vissa undantag) lyssna på kundens behov, utan kör sitt eget race.
Jag väljer andra leverantörer som lyssnar på kundens behov, de som ignorerar kundens behov har inget på marknaden att göra. Det spelar ingen roll om de har mycket billigare pris, är de inte kundfokuserade så går jag någon annan stans där leverantören lyssnar på mina behov och där vi kan ha en öppen dialog om villkoren, det spelar ingen roll om det kostar mer pengar.
Kontentan blir att den leverantör som lyssnar till kunden och hela tiden sätter kundens behov i centrum kan hålla en högre prisnivå och får nöjdare kunder, leverntöre i sin tur tjänar mer pengar.
Det är så man bygger varumärken på lång sikt, se på Rolls Royce, mfl.