Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Jag har oxo haft kunder som inte betalar och det är ofta kunder som inte vill skriva på skriftliga avtal.
I många år har jag varit snäll och börjat jobba för kunder utan avtal, för vi har i princip och detalj varit överens men inte hunnuit få till ett skriftligt avtal. Men jag har märkt att det används alltid för att utnyttja mig som leverantör.
Så jag kan bara säga att man måste få till ordentliga avtal med kunderna innan man börjar utföra konsulttjänster åt dem.
Jag tillämpar alltid 30 dagar netto, som betalningsvillkor, mot mina kunder för det är det som är vanligast i min branch som utvecklingskonsult. Eftersom jag inte har möjlighet att agera bank åt mina leverantörer så begär jag alltid 30 dagar netto av dem oxo. Då slipper jag ligga ute med pengar jag inte har.
Sen håller jag fullkomligt med om att kunder som inte betalar i tid vill man inte ha med att göra.
Mitt mål är alltid att ha nöjda kunder, något annat vore förskräckligt, och då ser jag det som en självklarhet att man som levarantör och kund måste vara överens om affärsuppgörelsen innan man startar jobbet. Som vissa föreslagit här på WN att man som leverantör ska "köra över" kunden genom att domptera villkoren är inte min stil, jag anser att man måste lyssna på vad kunden vill och sen sätta ett pris på det. Det finns många leverantörer som vill "köra den hårda linjen" och tvinga kunden att acceptera leveranser/affärsuppgörelser som passar leverntörens bekvämlighet mer än kundens, då anser jag man är fel ute.
7 steg till en nöjd kund
1 - Utgå alltid från kundens behov och utforma affärsuppgörelsen därefter, Betalningsvillkoren och betalningsplan är en del av detta affärsupplägg.
2 - sen sätter leverantören ett pris på denna uppgörelse.
3 - När båda parter är överens om affäresupplägget och priset så skriver perterna på avtalet
4 - leverantören levererar
5 - kunden betalar!
6 - Pacta sunt servanda - avtal skall hållas!
7 - Nöjd kund => Nöjd leverantör!
|