Ämne: MC Körkort
Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-18, 15:19 #6
Krickos avatar
Kricko Kricko är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
Kricko Kricko är inte uppkopplad
Medlem
Krickos avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Originally posted by mcfluff@Aug 16 2008, 21:18
Hejsan. Är riktigt sugen på att skaffa mig MC körkort. Är det någon här som har tagit ett sådant? Vad kostade det för dig? Är det samma teori som för bil, hur går uppkörningen till?

Tack
Jag tog mitt hojkort i fredags. Gick totalt på drygt 10 papp eftersom att jag gick en intensivkurs på 7800kr.
Uppkörningen kostar 1500kr och sedan tillkommer lite avgifter för körkortstillstånd och körkortet.

Det är inte samma teori som för bil. Visst är det en del frågor som är likadana som på b-kortet, men i stora drag handlar det mer om riskmedvetenhet.

På uppkörningen började jag med att göra en säkerhetskontroll.
Sedan började jag med att köra lågfartsbanan.
Det finns två olika lågfartsbanor och man kan börja från två olika håll. Det är gubben från VV som bestämmer vilket.
I lågfartsbanan gäller det att köra mellan konor i gånghastighet, sedan runda den sista konan och samma sak tillbaks.. Man ska alltså inte köra för långsamt, eller för fort. Jag fick köra banan när konorna står på rad.

I Manöverbanan börjar du med att gasa upp till 50km/h minst och sedan ska man veja mellan konor enligt bilden i länken. Det gäller att hålla jämna 50 genom hela banan till den näst sista konan, för att där vända runt den sista konan med fart. Sedan kör man tillbaka mellan konorna samtidigt som man accar upp till 50. sedan gör man en hård men kontrollerad inbromsning mellan de 4 konorna som står på rad. Alla konorna ska stå upp när man är klar

Bromstestet i 70 och 90 handlar bara om att göra hårda men kontrollerade inbromsningar.Då är det viktigt att visa att man använder både fram och bakbroms. Det gäller alltså inte att stanna på kortast möjliga sträcka

Har man klarat alla moment hittils så får man sedan köra i trafiken. Då är det 30-50 minuter körning som gäller.
Jag körde upp i västerås och där hittar jag inget alls
Fick köra motorväg, rondeller, köra efter skyltar, stadskörning, enkelriktat, landsväg och skära kurvor, osv..
Inne i Västerås gällde det att vara väldigt uppmärksam eftersom att det är mkt cykelbanor,trafikljus, människor i rörelse osv. Kör man lugnt och kontrollerat, vrider på huvudet och har bra koll bakåt så bör det inte vara några problemet alls!
Kricko är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat