Jag föreslår att du pratar med Cellsynt, de har bättre API:er och support och kan också köra telefonsamtal. Vet dock inte om man kan göra det kostnadsfritt för uppringande.
Ett alternativ är att du sätter dig in i Asterisk och sätter upp en Asteriskserver med några VoIP-linor och skriptar funktionaliteten du är ute efter. Det är inte särskilt komplicerat men du behöver dels sätta dig in i Asterisk eller hitta en duktig Asteriskkonsult, och dels får du driftsansvar för mer komplicerade system. Fördelen är att du inte längre har någon marginalkostnad för samtalen.
Programmatiskt så är det ju väldigt enkelt: när du får ett inkommande SMS uppdaterar du en timestamp till NOW(). En koll körs varje minut om det finns abonnenter där senaste timestampen är < NOW() - 2.5 timmar, och då gör du det du behöver.
EDIT: hittade också det här företaget bland min egen research:
http://www.visibilly.com/ de har en lösning för positionering av telefoner utan klientapplikationer på terminalerna, men jag har inte pratat med dem själv så jag vet inte hur bra det funkar/vad det kostar. Om du kollar det får du gärna berätta.