ConnyWesth: Normalt så tar tidningarna priser från min hemsida utan att fråga och anger källa. Detta är för mig helt okej då alla blir vinnare, tidningen får fler läsare då många finner det intressant, läsaren kan tanka billigt och blir glad och min hemsida kanske får en ny besökare. Alla blir vinnare.
Dock när de tar priserna och lägger upp på en betaltjänst som Aftonbladet PLUS så strider detta mot hemsidans idé och jag kommer aldrig att godkänna något sånt. Detta skedde den 15/7-08 och jag ringde då och blev kopplad till en "PLUS-chef" och PLUS-artikeln gjordes genast om till en vanlig (samt att källa angavs då de hade missat det den gången). Fick även en ursäkt och det skulle inte upprepas, jag gjorde även klart att vi aldrig kommer att tillåta att våra priser "säljs". Någon klausul på hemsidan finns egentligen inte, dock finns en klausul för personer med egen hemsida.
Citat:
Kan jag infoga bensinpriser på min egen hemsida?
Ja, det kan du. Kopierar du priser från vår sida så se till att vara nogrann med att uppge prisets datum och att det tydligt framgår att priserna är hämtade från vår hemsida. Du får kopiera upptill 20 prisuppgifter totalt. Andra alternativet är att använda ett automatiskt skript som infogar priserna på din hemsida. Ett sådant hittar du här.
|
I denna så ingår inte Aftonbladet utan den är tänkt för personer med egna bloggar och egna hemsidor framförallt. Men jag skall ta och förfina den så den blir klarare och även lägga till riktlinjer under nästa vecka för övriga besökare såsom företag/tidningar.
edit: Aftonbladet "tog" 21 priser av mig, men det borde vara underförstått att den inte gäller de.