Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-17, 20:34 #59
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Originally posted by -Xamda@Aug 17 2008, 17:32
Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Aug 17 2008, 13:49
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Hellre en stiftelse som IIS än privat som t.ex. .NU
westman - här måste jag "käfta emot lite"
- Var menar du att skillnaden ligger mellan det Amerikanske privata ägandet av .NU och det "Allmännyttiga stiftelse" i Sverige som sköter .SE, som uttryckligen säger att de har satt ett kvantitativt mål för .SE på 1 miljon år 2010 och där Styrelseordförande för .SE säger att "De frivilligt leder stiftelsen som ett Svenskt AB"
De är båda vinstdrivande utan möjlighet till insyn

Fast i fallet med .SE kan vi alla påverka hur det skall gå eftersom det finns en svensk tillsynsmyndighet och det går faktiskt att byta ut .SE:s adminstration mot någon annan än IIS om så skulle falla tillsynsmyndigheten på läppen...

Xamda - Nu talar vi hypoteser..och om så skulle ske vilket alternativ ser du som troligast att PTS skulle byta till då? Min gissning är näringsdepartementet - är det då en "uppgradering"?
Jag ställer frågan för att jag inte vet och är osäker själv - alltså inte av ironi eller sarkasm.
Vad är det sen som säger att det inte skulle kunna gå att påverka .nu? Är det någon som prövat?
Jag har i och för sig mer negativa erfarenheter från IIS än från Nunames, men jag tror ändå att möjligheten att påverka är större här hemma än hos ett företag i USA. Givetvis beror detta på vem man själv är och vilka påtryckningsmedel man har... Sitter man till exempel som en stor partner Nunames så kan man säkert påverka ordentligt...

Näringsdepartementet skulle ju kunna vara ett alternativ, men jag ser inte det som så sannolikt (i och för sig fungerar ju Kommunikationsverket i Finland, men det är ju en domän som inte är i närheten av att vara så fri som den svenska...). Skulle IIS bli av med rätten att sköta om .SE så tror jag nog vi får se ett annat bolag eller en ny stiftelse som får uppdraget. Långsökt i och för sig som sagt...