Citat:
Ursprungligen postat av forngren
Tack för dina svar!
Citat:
Originally posted by -ConnyWesth@Aug 17 2008, 02:39
Citat:
Ursprungligen postat av forngren
Hur gör branschfolk för småjobb 1000kr, t ex hyra en serveradministratör på distans för en timmes jobb. Då är det mycket bök med att skriva på ett avtal, men mycket kan gå fel på en timma.
|
För jobb under 5 000 SEK så får man chansa (eller ta betalt i förskott om kunden går med på det), det kostar för mycket administration att förhandla om avtal för småsaker. Men du bör ha ett färdigformulerat avtal som alla kunder måste skriva på med bläckpenna så är du garderad. När jag skaffade webbkonto på dataphone 1999 så var jag tvungen att signera med bläckpenna på ett papper och skicka in. Det måste jag fortfarande på Teliasonera och Tele2.
|
Om jag inte får betalt är det ju tråkigt, men ingen större förlust iochmed att det inte rör sig om så mycket pengar. Det jag däremot oroar mig är ev. skadeståndsanspråk och liknande om någonting går fel.
|
Vid skadeståndsanspråk är avtal enda vägen att skydda sig, annars är lagen i mångt och mycket uppbyggd på att skydda köparen från leverantörens godtycke, detta gäller särskilt producentansvaret som är svårare att avtala bort.
Men du ska definitivt ha "allmänna försäljningsvillkor" (du får gratis klippa vad du behöver från mina egna försäjningsvillkor
http://www.verimentor.se/avtal/forsaljning...ngsvillkor.htm)), dessa är i grunden utformade av advokater men justerade av mig i efterhand. Justera dem så de stämmer med din verksamhet. De är i grunden utformade med samma betydelse som gamla "Tjänster 92" från SITO men anpassade för min verksamhet.
Kolla gärna på fler varianter från fler kollegor i branchen hur de har gjort, det är bra att få synpunkter från flera olika håll.
Min devis:
Lyssna på andra, men bestäm själv! I slutändan är det du som ska stå för vad du gör inför kunder, leverantörer, personal, släktingar, vänner och domstolen och andra myndigheter, det s.k. personliga ansvaret.