Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-16, 17:47 #17
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt
Citat:
Originally posted by -ConnyWesth@Aug 16 2008, 03:40
Jag accepterar nästan aldrig avtal med kortare betalningsvillkor än 30 dagar till mina leverantörer, vill de låna pengar får de gå till banken, jag har ingen möjlighet att låna ut pengar till mina leverantörer. Jag kan inte ha kortare betalningsvillkor till mina leverantörer än jag har till mina kunder. Enklast är om det är samma villkor, dvs 30 dagar netto.

Du har skrivit en del vettiga inlägg. Men nu yrar du rejält.
Jag förtydligar....

Citat:
Originally posted by -digiArt@Aug 16 2008, 11:25
"Låna ut pengar till mina leverantörer". Hur räknar du, det är ju de som lånar ut till dig genom att inte begära betalning pronto. De kanske har leverantörer i sin tur som har kortare tider än 30 dagar, för dem blir då "enklast om det är samma villkor", dvs kortare än 30 dagar.

Gissar på att du kommer att kontra något i stil med "då får de förhandla till 30 dagar eller byta leverantör".
Jag jobbar nästan uteslutande åt stora företagskunder (typ, försäkringsbolag, börsnoterade it-konsultbolag som i sin tur har stora börsnoterade bolag som sina kunder). Dessa betalar aldrig fakturor med kortare betalningsvillkor än 30 dagar, det är en väl etablerad praxis med 30 dagar netto. Jag har testat att förrhandla till mig kortare betalningstider än 30 dagar men det är helt kört, de väljer då hellre andra leverantörer.

Om jag själv får betalt tidigast efter 30 dagar så skulle det innebära att jag själv helt enkelt får likviditetsbrist om jag skulle betala mina egna leverantörer innan jag får betalt av mina kunder. Jag skulle netto tvingas låna ut pengar innan jag fått betalt själv.

Det är dessutom vanligt att man formulerar sig, med följande innebörd, i min branch; "Betalning sker inom 5 dagar när leverantören fått betalt av kunden". Då har min direktkund (som i detta fall är en konsultmäklare) garanterat att de inte tar någon risk, utan det är jag som deras leverantör som tar hela risken för min faktura. fakturabeloppen kan röra sig om belopp på 100 000-150 000 SEK och jag kan ha ca 2 såna fakturor till samma kund i utestående kundfodring. Fakturering sker i detta fall månadsvis med 35 dagar netto. Men om min kund inte får betalt förrän efter 40 elelr 50 dagar så får inte jag heller betalt förrän dess. Betalar kunden inte alls så är det jag som underleverantör som får ta hela smällen. Mellanhanden tar ingen risk, eftersom klausulen om "betalning 5 dagar efter de fått betalt av sin kund" finns så kan jag inte göra särskilt mycket på egen hand.

Citat:
Originally posted by -digiArt@Aug 16 2008, 11:25
30 dagar fakturapraxis kommer ur missförståndet att ingen ränta får debiteras förrän 30 dagar om inget annat avtalats. Dvs, har jag inte angett vid beställningstillfället att kortare betalningsvillkor än 30 dagar gäller får jag inte ta ut ränta förrän efter 30 dagar. Däremot står det mig fritt att sätta betalningsvillkor om inget avtalats vid beställningstillfället. Att inget avtalats vid beställningstillfället innebär inte per automatik att beställaren kan betala närhelst det denne behagar, oavsett vad som angetts på fakturan. Jag orkar inte jaga lagrum här, men det finns.
Det är inget missförstånd att praxis är 30 dagar netto, med undantag av tele2, så är det ytterst sällan jag råkar ut för större företag som använder andra betalningsvillkor än 30 dagar netto, De som har kortare betalningsvillkor är oftast småskuttar.

Citat:
Ursprungligen postat av digiArt
Citat:

Samma sak gäller reklamationsrätt, det brukar ofta stå att man har max 8 dagar på sig att reklamera fakturan. Om man inte har ett uttryclligt avtal om det så gäller givetvis inte det heller om leverantören enbart har plitat dit det på fakturan. Ebligt rättspraxis får kunden reklamera varan flera år efter leverans. Kunden kan dessutom reklamera trots att de redan har godkänt leveransen.

Håll isär argumentationen. Du får skilja på reklamation av faktura och reklamation av vara. Två skilda saker. Och vilka är avtalsparterna, två helt olika lagar som gäller beroende på konstellation.

Dvs:
ftg -> konsument = konsumentköplagen
ftg -> ftg = köplagen
konsument -> konsument = köplagen

Du får gärna förtydliga...

Jag har inte skiljt på detta då det brukar stå "Invändningar mot denna faktura ska göras inom 8 dagar", detta är ett ogiltigt "påstående" om det inte finns ett giltigt avtal som underlag. I gällande rättspraxis får oftast kunden rätt att reklamera fakturan (dvs justera belopp eller felaktiga poster) åtmindstonde ett halvår efter att kunden fått fakturan.

En vara finns det i lagen ett antal skärpta krav på producentansvar många år efter leverans. Jag pratar nu inte om B2C-affärer som underkäder, eller förbrukningsartiklar som hårschampo eller tvättmedelutan mera handfasta B2B-tjänster och produkter som TV-apparater, bilar, datorer, skrivare m.m.

Jag vill dock inte gå in i polemik om detaljer kring detta för det var inte mitt ursprungliga inlägg avsett för. Jag resonerar endast om B2B-affärer inte B2C eller C2C.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat