Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-16, 12:34 #40
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by Isak@Aug 16 2008, 11:44
inneburit en otillåten indirekt handel med domännamn ...
Vad EXAKT är dessa regler för indirekt domänhandel.

IIS vill ju uppenbarligen sälja domänerna igen. Det mest naturliga i en marknadsekonomi tycker i alla
fall jag är att den som betalar mest för något får köpa det. Förstår inte att det ska vara så svårt att acceptera
detta och att man har en sån övertro på regleringar som bevisligen mest gett nya problem. Känns i mina
ögon som något typiskt svenskt och inte i positiv mening.
.SE skriver dessutom detta i sin motivering om Gsys avstängning:
Citat:
1. utfört registreringar av domännamn utan uppdrag från slutkund i
samband med frisläppningar av domännamn.
2. anordnat otillåtet samarbete i syfte att kringgå spärren av ett
begränsat antal registreringar per tidsenhet i samband med
frisläppning
3. samarbete med företaget Snapback.se för handel med domännamn
vilket inneburit en otillåten indirekt handel med domännamn..
Lekmannamässigt och lite analytiskt skulle då jag vilja tolka det som att jag haft mer rätt i mina antaganden kring Snapback ABs och Gsys´s samarbete än jag först trott. Om Gsys anordnat "allt" såväl mot "uppdragsgivare (snapback.se)" som "leverantörer/(andra ombud)".
Detta i sin tur skapar en kedja av händelser där Snapback.se står som "beställare" för hela proceduren.

Men jag kan också gissa mig till att det finns en del annat bakom dessa korta formuleringarna. Men texten som .SE bygger det på måste vara denna ur Bilaga A till ombudsavtalet.
Citat:
Ombudet får varken direkt eller indirekt ägna sig åt ”warehousing” eller handel med
domännamn. Härmed avses att varken Ombudet eller sådan fysisk eller juridisk person
som av omgivningen framstår som närstående till Ombudet får försälja och lagerföra
tidigare registrerade Domännamn samt inte heller ansöka om registrering av ett stort
antal Domännamn utan utryckligt uppdrag från Innehavaren
Personligen ser jag en mycket stark koppling mellan Gsys och Snapback AB...den som inte gör det vill kanske läsa om om den här tråden från början till slut
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat