Citat:
Originally posted by oskarg@Aug 16 2008, 11:23
Jag har inte nämnt NN och det jag skrev var ett svar på daniel.sts inlägg. Det i sin tur handlade om att ett rättvist system vore att domänerna lottades ut och jag kan inte på något sätt se hur det skulle vara rättvist. I mina ögonen så är det jantelagen som har satt sina spår som får folk att tycka att lotteri är rättvist. Enkelt kan jag hålla med om, men inte rättvist. Att låta marknaden styra priset på domäner som släpps fria tycker jag vore det onekligen bästa.
Huruvida snapback.se eller de anslutna ombuden har skött och sköter sig har jag inte haft någon åsikt om och tänker inte heller yttra någon i den här tråden.
|
oskarg - Mitt svar var inte heller endast inriktat mot ditt inlägg, utan ge ett sammantaget svar på flera inlägg och tankegångar.
Personligen kan jag tycka precis som många andra att marknaden borde kunna styra detta - men då aktörer bevisligen berett sig tillgång till marknadsobjekten på direkt oschyssta sätt, så slår det (enligt min åsikt) undan benen för vidare tankegångar om rättvisa. Lotteriliknande förfarande är ett alternativ - men det kanske inte är det bästa och det finns kanske flera bättre att beakta? Det nuvarande systemet har ju iaf tydligen kunnat manipuleras..
Därför vore det mycket intressant tycker jag om .SE kunde sätta sig ner och lyssna på exempelvis Mr. Sulos idéer till alternativ för frisläppandet - för att sedan helt tillförlita sig på efterhandsmarknaden för den som vill buda till sig en domän.
Det här är naturligtvis bara vad
jag har för åsikter om detta - men jag kan inte se att om det blir tok i steg ett - så kan det inte bli rätt i steg två..