Citat:
Originally posted by JonathanS@Aug 14 2008, 11:18
För att förtydliga det hela; GSYS blev uppsagda med följande motivering:
1. GSYS trots skriftlig varning, daterad den 18 december 2007, har fortsätt kringgå spärrarna avseende registrering av frisläppta domännamn (antal anrop per tidsenhet),
2. GSYS har samarbetat med Snapback AB vilket inneburit en otillåten indirekt handel med domännamn samt
3. GSYS har registrerat domännamn utan uppdrag från slutkund.
Ombudsavtalet är upprättat för att skydda .SE, dess ombud och innehavare. Respektive avtalspart (.SE och ombuden) har fullständig rätt att säga upp avtalet med 3 månaders uppsägningstid, egentligen utan någon som helst motivering. I det här fallet hade GSYS fått en skriftlig varning sedan tidigare, men de valde ändå att fortsätta med sina fula tricks.
Det här handlar inte om att .SE har plockat upp någon "skitsak" och slagit ner hårt på ett ombud. Det handlar om ett systematiserat och medvetet beteende, som bryter mot flera punkter i ombudsavtalet. .SE har agerat helt rätt, punkt slut.
|
Punkt 1 och 3 i detta har jag inget problem med och tycker inte det är finns något att diskutera om där.
MEN det är punkt 2 som jag tycker är värd att diskutera. Det är väl detta som övriga ombud blivit varnade för också.
inneburit en otillåten indirekt handel med domännamn ...
Vad EXAKT är dessa regler för indirekt domänhandel.
IIS vill ju uppenbarligen sälja domänerna igen. Det mest naturliga i en marknadsekonomi tycker i alla
fall jag är att den som betalar mest för något får köpa det. Förstår inte att det ska vara så svårt att acceptera
detta och att man har en sån övertro på regleringar som bevisligen mest gett nya problem. Känns i mina
ögon som något typiskt svenskt och inte i positiv mening.