Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Tid är pengar, det innebär att din egen tid också är pengar.
Disponera din egen tid som om den också kostar pengar. Man ska vara försiktig att spendera sin egen tid, på att bygga saker som redan finns och kan köpas färdigt.
Om du är företagare så är det viktigasre att spendera sin tid på att fundera ut strategier att bli framgångsrik än att spendera tiden på att bygga en webbshop som andra redan har gjort och som kan köpas/hyras för en billig peng.
Innan man startar en verksamhet över huvud taget ska man ha en affärsplan, man behöver inte följa en formell mall även om det definitivt är att rekommendera om man inte skrivit en affärsplan förut, men det viktiga är att man skriver den.
Det är KOLOSSALT DYRT att göra misstag i den verkliga verksamheten jämfört med att göra det på papper först och justera på papper tills man är nöjd och affären går ihop och ger tillräcklig vinst.
Jag upprepar detta som ett mantra eftersom det är så många jag haft kontakt med som gör så många nybörjarmisstag att man baxnar (jag har gjort misstagen själv oxo). Många (inte alla) av dessa misstag skulle kunna undvikas om man börjar med att skriva ned sin affärsplan på papper och resonerar med några man har förtroende för och får deras synpunkter.
Jag upprepar: Tid är pengar för om man studerar hela värdekedjan ända tillbaks till gruvorna när de plockar upp järnmalmen, zingen, aluminium och alla andra råämnen ur marken så är det arbetarnas TID man betalar för, materialet i sig är gratis, det ligger där i marken och har gjort det i miljarder år. När man sen har betalat gruvarbetarna för att hämta järnmalmen så ska den fraktas, berabetas och till slut blir den en produkt som ska marknadsfäras och säljas till slutkonsumenten, allt man betalar för i hela värdekedjan är arbetarnas tid. Om tid vore en obegränsad resurs skulle alla varor och tjänster vara gratis, och det är dem ju som bekant inte.
Man betalar även för information, och det är den TID det tagit att få fram eller sammanställa denna information man egentlign betalar för.
Därför är det viktigt att spendera sin egen tid så klokt som möjligt, för tiden är den mest begränsade resursen av dem alla, särskilt för en småföretagare. Din egen tid är den dyraste av dem alla.
|