Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-16, 03:40 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag vet inte vad dannell77 har för avtal över huvud taget, men av inlägget så framgick det inte att han har något "skriftligt" avtal med kunden, så därför antar jag att det inte finns. Då är det inte hans kund som "bryter" något avtal. Men det kanske dannell77 kan klarlägga. Dannell77 skrev bara att han gjort en leverans.

Det är inte normalt att ha andra betalningsvillkor än 30 dagar netto, det är undantagsfall men det förekommer givetvis andra varianter. Själv använder jag alltid 30 dagar netto mot mina kunder. Oftast har de det som minimikrav i förhandlingar. Senast hade jag ett avtal om 35 dagar netto.

När jag råkar ut för kortare betalningsvillkor, från leverantörer, så är det ofta småskuttar som inte har särskilt mycket erfarenhet eller kunskap om affärsparaxis eller lagar.

Har man Volvo som kund får man vackert tacka för 60 dagar netto, annars får du ingen affär med dem.

Jag accepterar nästan aldrig avtal med kortare betalningsvillkor än 30 dagar till mina leverantörer, vill de låna pengar får de gå till banken, jag har ingen möjlighet att låna ut pengar till mina leverantörer. Jag kan inte ha kortare betalningsvillkor till mina leverantörer än jag har till mina kunder. Enklast är om det är samma villkor, dvs 30 dagar netto.

Ibland kommer det leverantörer som kör med 20, 10 eller till och med 8 dagar netto men då kräver jag 30 dagar eller så väljer jag en annan leverantör om de framhärdar.

Ibland struntar en del leverantörer i att resonera om betalningsvillkor när jag ringer dem och ska beställa något och då kan det hända att de skriver kortare betalningsvillkor än 30 dagar, men eftersom vi inte kommit överens om annat så betalar jag på 30 dagar oavsett vaddet står på fakturan (det som står på fakturan är inget avtal men det ska återspegla det man kommit överen om, det är dock många leverantrer som försöker med en rövare och skriver till en del villkor där).

Samma sak gäller reklamationsrätt, det brukar ofta stå att man har max 8 dagar på sig att reklamera fakturan. Om man inte har ett uttryclligt avtal om det så gäller givetvis inte det heller om leverantören enbart har plitat dit det på fakturan. Ebligt rättspraxis får kunden reklamera varan flera år efter leverans. Kunden kan dessutom reklamera trots att de redan har godkänt leveransen.

Min erfarenhet är att inkassobolagen i största allmänhet inte är särskilt seriösa. Jag har erfarenhet av Intrum Justitia och Amfa Finans (F.d Intrum Finans) och dessa bolag har samma ägare.

Anlitar man dem så är de inte mån om din kundrelation utan de kan totalt haverera din kundrelation genom sitt agerande. Dessutom gör de mycket dyrare jobb än om du skickar dina krav till Kronolle direkt. Jag har anlitat dem gentemot två olika kunder så jag pratar om egna erfarenheter. De ska ha årsabbonemangsavgifter på 4000 per år även om de inte gör et dugg, sen tar de kreditupplysning på kunden för 136 kr per faktura de behandlar och sen tar de 45 kr per faktura igen, sen tar de inkassoavgift och det är du som fakturautställare som betalar till dem. Ett ärende jag hade som de drivit till kronolle fick jag betala ca 3000 utöver ovan avgifter och sen betalade inte kunden i alla fall (ingen bestridande av fakturan utan kunden bara struntade i att betala). När kunden inte betalade till KFM heller så ville Intrum ha 15000 i förskott av mig för att driva ärendet till KK, då sa jag stopp och ville ta över själv, då AVSLUTADE de ärendet hos KFM, vilket orsakade mig ännu mer skada, i stället för att enbart avsluta deras eget engagemang och återföra ansvaret på mitt bolag. Det kallar jag oseriöst.

Anlitar man kronolle direkt så är ditt utlägg 300 SEK punkt slut.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat