Supermoderator
|
|
Reg.datum: Jun 2005
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Jun 2005
|
Med stor förvåning sitter jag och läser att folk ingår avtal (för när du beställer något brukar du normalt göra det) och sedan skiter i avtalsinnehållet.
Både Magnus A och ConnyWesth visar en enastående nonchalans (om jag inte helt missuppfattat allt). Om man ingår avtal och inte betalar på avtalad tid så får man visst vara beredd på att betala ränta, eftersom räntelagen bara är dispositiv - "Lagen gäller i den mån ej annat är avtalat eller utfäst eller särskilt föreskrivet".
Jag kan hålla med om att alltför korta tidsfrister kan vara jobbiga, men med undantag för långhelger, och under förutsättning att avsändaren sänder fakturan då den ställs ut, så är inte ens tio dagar något som bekymrar mig. Herregud, jag har ju beställt och fått en vara eller tjänst - varför skall jag inte betala?
Dannel77 - jag skulle omedelbart lämna det vidare till Kronofogden då du gjort allt man kan tänkas behöva i det här läget. Något är riktigt ruttet med din kund.
Vänta inte en sekund, det kan du inte vinna något på.
I framtiden kan ett avtal med t.ex. Svea Ekonomi vara en god idé eftersom du då slipper denna jobbiga hantering själv. Visst blir det dyrare, men tvärtemot vad ConnyWesth ger uttryck för så vill jag ju påstå att de är riktigt professionella och väldigt många kunder som har svårt med betalningsmoralen förstår att det är allvar när Svea skickar dem en liten påminnelse.
Jag har mycket svårt för attityden "Jag gör som jag vill och skiter i vad jag kommit överens med andra om, för just passar det inte mig". Det är inget som passar i ett affärsförhållande.