Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-15, 19:20 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Håller med Magnus A här.

Enligt räntelagen kan man inte debitera ränta förrän 30 dagar har gått från det att kunden fick fakturan i sin hand (dvs det är inte fakturadatum som gäller enlig juridisk praxis). Det är bara jobbigt när företag sätter andra betalningsvillkor än 30 dagar netto, själv betalar jag aldrig förrän efter 30 dagar. Påminnelseavgift får du inet ta ut alls om du inte har avtalat om det i förväg.

påminnelseavgift är momsfri upp till 50 SEK. Det är normalt ingen idé att skicka ut påminnelse förrän efter 35-40 dagar efter förfallodatum.

Påminnelseavgift får endast tas ut en gång för hela skulden.

Det ärhöjden av optimism att vara orolig på 31 dagen. Vänta en vecka till innan du "stör" kunden med påminnelse (att skicka påminnelse före 35 dagar är normalt irriterande för kunden och stör kundrelationen i onödan).

När det väl har gått 60 dagar efter "fakturadatum" så kan du skicka till kronolle direkt. Gör det själv, det är bättre än att anlita inkassobolagen, de är bara så jä..a oseriösa .... Kronolle har en blankett för ansökan om betalningsföreläggande som du kan använda, då kan du ta upp 340 kr för ditt arbete på ansökan och kronolles ansökningsavgift som är 300. Det är betydligt billigare än inkassobolagen och det tar nog mer skruv oxo. Kronolle tar inga årsavgifter eller annat tjafs...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat