Citat:
Ursprungligen postat av oskarg
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel.st
Ett alternativ är också att släppa domänerna mer slumpmässigt och kanske vara lite mindre tydlig kring när det sker eller kanske tom. gå så långt som att inte släppa en lista på de domäner som kommer att släppas som det görs idag.
|
Jag förstår inte på vilket sätt ett lotteri skulle vara mer rättvist? Jantelagen genomsyrar verkligen Sverige. Här är det enda som ses som rättvist om man vinner någonting genom ett lotteri, om man jobbar sig till så börjar folk titta snett och gnälla.
|
Det handlar inte om jantelagen och det som hänt handlar inte heller om NN.
Utan att sedan "tidernas begynnelse" har ett antal ombud just jobbar för att skaffa sig fördelar vid frisläppandet -
Tidigare genom bombningar (som startade 10 min innan frisläppandet och sedan lades på kö som under lång tid betades av - det "schyssta ombudens ansökningar hamnade då sist och fick i bästa fall dela på smulorna som blev kvar"
Detta är att betrakta som en DOS-attack och orsak till att .SE sedan länge reglerar detta med ett maxantal ansökningar per ombud per tidsenhet.
Det vi nu har sett prov av är att aktörer genom kartellbildning av ombud (obekräftat gissning från min sida) tagit sig fördelar på med snarlikt resultat.
Tycker inte att vi ska glömma bort att det idag finns över 200 .SE-ombud som betalar "bra pengar" för sin auktorisation och möjlighet att för slutkunds räkning registrera .SE-domäner och därmed bör ha lika stora möjligheter till att registrera för slutkunds räkning.
Att då när aktörer skapar sig fördelar genom manipulation av systemet för frisläppta domäner är .SE´s handlingskraft inte bara lovvärd och bra, utan det är dessutom deras förbaskade plikt gentemot hela den betalande ombudskåren OCH slutkunderna, om någon skulle fråga mig..
Värt att tillägga: Det finns även etablerade ombud som idag skaffat sig ett extra "skuggombud"
(Bildat AB med .SE-auktorisation) - för att just ha "dubbel chans" till frisläppandet av domäner..
Lite den approachen som funnits i denna bransch ett antal år, med aktörer som haft olika kundytor; "Good guy" (billig) - "Bad guy" (mer kostsam)
Edit:förtydligande