Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-15, 08:17 #3
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Nu använder jag inte openID aktivt på någon sajt, men jag har läst på lite sedan tidigare:

1) Självklart har du full kontroll om du vill. Du behöver ju bara ha en enda kollumn - den som talar om vilken openid som hör till vilken användare. Eller en separat översättningstabell med två kolumner: ditt userid & openid

2) Som jag förstått det är dina farhågor korrekta. Skulle providern bestämma sig för att lägga ner för gott så kan ingen längre logga in. på din sajt. Dock tror jag inte detta är något större problem i praktiken. Visst kan du bli lidande av kortare driftstörningar, men om du väljer en provider som är ganska stor kommer du med största sannolikhet klara dig fint. Dels vill ju t.ex. inte yahoo att deras tjänst skall ligga nere och dels vill de nog inte ha den bad-will det skulle bli av att stänga av sin provider.
Skulle dock detta osannolika ske så får du väl ordna en egen lösning. Det är som sagt väldigt osannolikt tror jag.

Och ja, jag tror du oroar dig för mycket. Dessutom skulle jag nog föreslå att du funderar på en lösning där användaren själv får välja om de vill använda ett konto hos dig (på traditionellt vis) eller openID. Så fungerar till exempel www.geeklog.net
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat