Om du säljer billigare varor så kostar det förhoppningsvis inte så mycket att bygga upp ett litet lager. Så jag tycker att det är en bättre idé än att du säljer direkt från företagen. Sedan lägger du själv in produkterna i webbshopssystemet. Direktkoppling till leverantörernas databaser (som t.ex. Adlibris har) är över huvud taget ingen idé om du är en liten säljare.
Om du menar att du funderar på att skapa ett helt eget webbshopssystem så är det också någonting som du bör fundera igenom innan du sätter igång. Jag har skrivit ett examensarbete om hur jag gjorde detta (
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-12270) och det är krångligare än man tror till en början - inte någonting om man slänger ihop på en vecka. Själv höll jag på i över ett halvår om man räknar enbart programmeringsdelen, och jag är fortfarande inte nöjd. Så en bra idé är förmodligen att använda ett redan existerande system.
Vad det gäller frakten så bör den anges för olika fraktalternativ, för olika vikt/volym eller som en statisk summa. Så det är också någonting som det måste finnas stöd för i webbshopssystemet.