Hur kassan ska utformas beror nog mycket på vad man säljer. I en webbshop för luktisar (som jag driver) tror jag att det är viktigt att kunderna kan göra en enkel testbeställning utan att gå igenom alltför många steg, annars skrämmer det bara bort dem. Registrering finns, men är helt frivillig (syftet med den är att man ska kunna se statusen för tidigare ordrar, recensera produkter m.m.).
Citat:
Originally posted by Jare@Aug 14 2008, 01:31
Hur ska man hantera en kundstock på ett smidigt sätt om man inte kräver någon inloggning?
Det skulle betyda risk för massa dubbletter av kunder vilket väl inget företag vill brottas med när det gäller statistikrapporter osv?
|
Även om det blir dubbletter av kunder så är det bättre än att kunderna avstår från att handla för att det är för krångligt. Driver man en liten webbshop så blir det överskådligt ändå.
Här är även bildexempel på hur jag har utformat varukorgen + kassan:
- I kundvagnen har portot ännu inte beräknats, eftersom man som administratör ska kunna ange olika alternativ för betalning, frakt m.m. som kostar olika mycket och kräver olika användaruppgifter. Jag har visserligen deaktiverat det i just den här webbshopen eftersom det blir för krångligt med faktura, postförskott m.m. när kunder handlar för småsummor, men eftersom det skulle kunna förekomma olika alternativ så tänkte jag att det skulle bli lättare på detta sätt.
- I första steget av kassan (som man kan gå till om man har handlat för den angivna minimiköpsumman) finns köpvillkoren, möjlighet att registrera sig/logga in och val av betalningsmetod/leveransmetod. Vad som efterfrågas i steg 2 av kassan beror på vad man väljer vid steg 1 (exempelvis inget personnummer om man inte väljer fakturabetalning).
- I steg 2/2 av kassan får man se hela portokostnaden samt fylla i de uppgifter som krävs för köpet (tidigare kundnummer eller personnummer är t.ex. bara nödvändigt om man betalar via faktura).
Många större webbshopar har utformat sina kassor på detta sätt, och jag tror inte att de skulle göra det om det var en dålig lösning. Jag tycker också att det fungerar bra, och ingen av kunderna har klagat på det hittills.
Ett par gånger då jag har tänkt handla i andra webbshopar och man har varit tvungen att registrera sig först för att kunna se vad portot blir har jag blivit så irriterad över det att jag har valt att inte köpa någonting. Så jag håller med xsajt om att man inte ska behöva registrera sig för att kunna se det.