Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-14, 20:30 #20
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det finns ingenting som heter gratis frakt (lika lite som det finns webbhotell med obegränsad bandbredd). Om vi ska diskutera fraktkostnader så bör frågan vara om frakten ska vara inbakad i produktens pris, eller om den ska finansieras separat som en enskild fraktkostnad. Många surfare gillar "gratis" frakt, men bakar man in frakten i produktens pris så finns risken att man ser dyr ut i relation till sina konkurrenter. Vad som är bäst vågar jag inte svara på. Däremot så är det svårare att baka in frakten i produktens pris, eftersom det blir svårt att räkna ut exakt hur stora prispåslag man måste göra för att inte gå med förslut.

Kreditor hörde av sig under dagen och erbjöd sig att hjälpa till med lite info och rådgivning i utformandet av vår nya kassa. Förhoppningsvis så har de lite intressanta synpunkter, eftersom de trots allt har ett ganska stort statistiskt underlag från många e-butiker.

Tack för studien som du tipsade om WebboT. Det var mycket intressant läsning. Den enda slutsatsen man kan dra är dock att det inte finns någon kassa som passar alla typer av butiker. Hur den perfekta kassan bör se ut är helt beroende av målgrupp och vilka varor man säljer. Det var knappast någon överraskning, men det gör det hela ännu mer komplicerat (jag gillar när det finns ett rätt och ett fel och inte bara en stor gråzon).

Den stora frågan är egentligen: Är det bra att ge kunden så många valmöjligheter som bara möjligt, eller är det bättre att göra allt så enkelt som bara möjligt?
Lyckas man besvara den frågan så besvarar man egentligen samtliga frågor. Jag skulle t ex kunna erbjuda kunderna följande:

Olika betalningsmetoder med olika avgifter
Olika fraktsätt med olika avgifter
Sms-, mail- eller brevavisering
Möjlighet att välja till nyhetsbrev
Möjlighet att fylla i rabattkod
Möjlighet att registrera sig (ett tvång kommer inte ens på fråga)
Utförlig information om öppet köp och leveransvillkor
Utförlig information om säkerhet och ssl
osv

Listan kan göra lång. Kunden kan anpassa sin order efter sina önskemål - vilket är bra. Samtidigt så innebär varje extra moment i kassan att kunden tvingas spendera längre tid där och på så vis ökar risken att denna ångrar sig och avbryter köpet - vilket är dåligt. Det hela blir ännu mer invecklat när man ser till detaljerna. Jag vill t ex inte tvina kunden att fylla i sitt telefonnummer, men det är nödvändigt om denna väljer sms-avisering. Om kunden väljer den lägre fraktavgiften för brevpost så får denna inte något sökbart kolli-id, men det får man om man väljer den högre fraktavgiften för postpaket. Jag vill inte tvinga kunden att ange sitt personnummer, men det blir nödvändigt om man väljer att betala via faktura.

Frågan är om många valmöjligheter är någonting bra eller dåligt. Personligen så har jag alltid beslutsångest. Att ge mig många valmöjligheter när jag ska handla är definitivt dåligt. Men nu ska jag inte sälja till mig själv, så att använda sig själv som utgångspunkt är en dålig idé.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat