Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-14, 06:20 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
I Sverige finns det F-kattad eller A-skattad, (alt FA-skattad).

Betalar man ut pengar till en privatperson så är det normalt lön, kan vara kostnadsersättning för gjorda utlägg, men det verkar det inte vara i detta fall.

Man kan betala ut pengar till privatperson utan att ha anställningsavtal, risken du tar då är att privatpersonen i fråga då kan hävda att det r frågan om en fast anställning (i synnerhet om utbetalningen är regelbunden), vilken blir extremt kostsamt för dig. Då gäller nämligen lagen om anställningsskydd (LAS).

Det smartaste är att du tar fram ett standardiserat avtal som reglerar relationen och som alla tvingas godkänna för att göra affär med dig, utan avtal; BIG RISK!!!

Tänk på att utbetalningar på så små belopp bör ske till mottagarens bankkonto direkt och du står alla transfereringskostnader, annars äts pengarna upp av de avgifter mottagarenm tvingas betala, för att hämta ut pengarna.

Jag får utbetalningar privat ibland när jag råkat dubbelbetala någon faktura och då envisas avsändaren med att skicka utbetalning via PlusGirot (utbetalningskort). Kostnaden för mig är väl mellan 35-75 spänn per utbetalning berende på om jag går till KassaService elelr någon bank. Är fakturan på 100 spänn så blir man bara förbannad om de drar dessa avgifter från mig som hämtar ut pengarna.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat