Citat:
Att C# skulle få nya kodmöjligheter före VB.NET tror jag är rent BS, de delar utvecklingmiljö.
Som C#-kodare kan man dock se andra fördelar, bland annat kodexempel och att så gott som alla kunder kräver att man bygger i C#.
|
Bara för att nämna några exempel:
C# har stöd för anonyma funktioner. Lambda-funktioner är ett annat exempel på språklig funktion som tidigt fanns tillgängligt i C# (kontra VB). Dessutom har jag för mig att generics introducerades först i C#. Åtminstone fanns det ingen tillgänglig dokumentation jag lyckades få tag på för VBs generics vid den tidpunkten.
Notera dock att jag också startade med VB.Net, då stället där jag arbetade då krävde det. Hade tidigare arbetat i bl a Java och saknade Generics. När jag sedan började med ett annat projekt fick jag möjlighet att byta språk. För övrigt går det ganska fort att lära sig C# om man kan VB och vice versa. Det är nästan bara syntax.
Citat:
men som sagt en fördel är ju att många exempel är skrivna i C# , fast just därför håller jag fast i VB. varför? jo jag tvingas att TÄNKA istället för att klipp-o-klistra
|
Det är bra med kodexempel för att snabbt kunna ta till sig ny teknologi. Om man klipp-och-klistrar missar man hela poängen, då är det utvecklarens eget misstag. Notera dock att bl a MSDNA för det mesta har både VB och C#-kod tillgänglig.