Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-11, 21:23 #12
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Jag tror conny och dan(/gustav) diskuterar om olika typer av projekt. Jag läser inte sällan dans blog och de flesta av hans sidor har få och ganska små uppstartskostnader, bortsett från ett och annat domäninköp och de gissar jag att han kalkylerar för innan, eftersom han gör allt från kodning till design själv.

Skulle man starta upp ett projekt med en miljon i investeringar innan projektet ens är igång så är det betydligt "billigare att misslyckas på papper". Men nu är ju internet ett ganska billig medium eftersom man kan minimera kostnader för lokal, lager etc. och gör man till en början allt själv finns det då ingen stor nackdel med att inte göra en affärsplan. Misslyckas du har du i stort sett bara kastat bort lite tid. Att agera direkt utan att skriva affärsplan kan ju dessutom göra att man kommer igång snabbare och risken finns ju alltid att man tappar intresset och blir mindre motiverad om man inleder med den pappersexercis som en affärsplan faktiskt är för varje litet projekt.

Så för de kapital/tidsmässigt större projekten skulle jag absolut skriva en affärsplan men för många mindre är det inte nödvändigt riskerar man näst intill inget är det ju bara att tuta och köra även utan överblicken som en affärsplan ger. Sen är det ju som Gustan var inne på att de bästa entrepenörerna formats av sina tidigare misstag. Alla gör dem och det är bara nyttigt att misslyckas ibland. Det farliga ligger i att inte lära sig av sina misstag och för att inte hamna i den fällan så är det bra att i alla fall i efterhand göra en överblick analysera.

Tvetydigt var ordet, hoppas kontentan gått fram i alla fall.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat