Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-11, 18:21 #7
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Personligen har jag aldrig skrivit en affärsplan och skulle aldrig orka genomföra ett projekt om jag började med en affärsplan varje gång.

Jag påstår dock inte att det är dumt att skriva en plan, det är superbra, men alla entreprenörer är inte så skapta. Det är även en stor risk att projekt aldrig blir av om man tänker på allt "jobbigt" som man måste ta hänsyn till i en affärsplan.

Dock tycker jag inte du ska dra på dig kostnader innan du har en plan precis som Conny säger. Det är bara idiotiskt även om ett visst mått av naivitet är ett måste för entreprenörer som vill lyckas.

Så tillbaka till ditt problem. Du vet inte var du ska köpa in dina produkter och du tror att detta är det största problemet. Du har rätt, det är min erfarenhet också. Pålitliga leverantörer är alltid den svagaste länken i alla rörelser jag byggt. Det är också därför viktigt att denna aspekt av ditt företag funkar bra.

Så hur hittar man leverantörer? Ja, det första du måste göra är att ta reda på vilka produkter du vill ha. Nu kan jag ingenting om moppeprodukter men jag hade gjort såhär:

1. Kolla in alla konkurrenterna, deras märken de för och vilka produkter som verkar sälja bra.

2. Göra en lista över kategorier och produkter jag vill sälja.

3. Göra en lista över specifika märken jag vill sälja.

4. Ta reda på vilka som är agenter/grossister för märkena. Maila tillverkaren bara och be att få kontaktinfo.

5. Ta reda på var jag köper produkter av en viss karaktär men som saknar "märke". Antingen genom att googla, ringa folk i branschen, gå in i en butik och fråga eller valfritt annat sätt. Det kan verka klurigt men det går. Du kan även göra som det tidigare föreslogs i tråden och kontakta en konkurrent och fråga om han säljer till grossistpriser eller om ni kan göra en annan deal.

6. Testa importera.se eller alibaba, men tänk på problemen som kan uppstå med denna typ av leverantörer. Kass kvalle, konstiga avtal som bryts, sega leveranser, produkter anpassade för UK-marknaden, ej CE-märkta prylar och ja allt annat som går att komma på.

7. Gör provbeställningar med lågt ordervärde. Kan leverantören inte hantera detta bra så kan de inte hantera stora orders. Du kommer hitta dåliga leverantörer snabbare än du tror.

8. Provbeställ alla nya produkter med få exemplar. Det kan vara skit, förutsätt alltid att det är skit.

9. Jobba med just-in-time lager så tar du mindre risker. Det betyder att du håller så lite lager som möjligt och beställer in nya produkter när lagret börjar ta slut. Detta kräver bra leverantörer dock.

10 Sälj och marknadsför.

11. Lycka till!
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat