Ämne: Krig Iran
Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-11, 12:59 #109
ArreliuS ArreliuS är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
ArreliuS ArreliuS är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
Den här "diskussionen" dog ju direkt när folk började kalla varandra för "zionister" och "könsstympare". Det visar även varför världen är som den är idag, när folk låter sin passion ta överhanden och inte kan acceptera "motståndarens" åsikter.

Det är lätt att sitta och hänvisa till statistik och fakta, speciellt över nätet där man alltid kan finna "fakta" som säger det man vill att det ska säga. Det är t.o.m ännu lättare att misskreditera folks källor och säga att de är dumma i huvudet.

Min högst personliga åsikt är att statistik och vad som har hänt i dåtiden är irrelevant då det inte rättfärdigar aktuella handlingar. Missförstå mig rätt nu, historia är viktigt så länge man lär sig något av det men man ska inte använda det för att rättfärdiga en viss parts aktioner.

Jag för min del är trött på att höra om judarnas förföljelse under ww2. Visst, det var hemskt och vi måste se till att en liknande händelse inte inträffar igen. Men det är även dags att släppa det nu. Precis som att sportstjärnor inte kan leva på gamla meriter i evigheter så kan man inte tjata om hur synd det är om judarna för att deras förfäder förföljdes av en galen man i mustasch. Då skulle ju t.ex. skåningarna kunna ursäkta attacker på övriga sverige med "vi blev ju förföljda och förtrycka för 200år sen". If you get my point?

Dagens mellanöstern får mig att tänka på dåtidens europa då det krigades hejvilt mellan krigsherrar och kungar byttes på regelbunden basis. Det tog ett tag men till slut så blev det stabila (nåja) stater som idag utvecklas i någorlunda jämn takt med varandra. Förhoppningsvis så kommer detta att ske i mellanöstern också, det kommer ta sin tid och kräva en hel del dödsoffer, men inom sin tid så kommer även den grytan att svalna och saker och ting kommer att stabiliseras.

Och till sist, kommentaren om att folk hoppas att fler amerikanska soldater dör. Det är som att säga att man hoppas att fler irakier/afghaner/palestinier dör. De har inte valt att vara där, de är där för att det är deras chef säger att de ska vara där. Precis som vilket annat jobb som helst. Det finns rötägg inom alla yrken, det får lite allvarligare konsekvenser inom den firman, men fortfarande så är inget yrke perfekt. Folk tycks glömma det varje gång de önskar att en soldat ska dö.
ArreliuS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat