Citat:
Ursprungligen postat av Johan H
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Johan H,
FN (som du så varmt vurmar för) beslöt 1947 att dela Palestina i en judisk och en arabisk del. När Israel utropades 1948 angreps de direkt av omgivande arabstater.
Sen har det fortsatt.....och är det några du kan skylla denna konflikten på så har du svaret i mina två första meningar.
|
Såklart, det är bara att följa FN´s beslut. Har jag skrivit tidigare.
Efter kriget så skrev sen Israel och palestinien ett nytt avtal, oslo agreements.
Står ju till och med på bilden som jag bifoga innan. Israel växte med ett par procent och palestinien blev mindre.
Efter det då? Israel har sen i sin tur ockuperat Palestinien och blivit ännu större och större.
Perfekt bild. Innan kriget, efter kriget och 1999. Idag har man dock mer kontroll än 1999.
Sjukt må jag säga.
|
En bild bevisar ingenting. Vad vill du ha sagt egentligen?
Citat:
Den 14 maj 1948, dagen innan det brittiska mandatet skulle upphöra, utropade Arbetarpartiets ledare David Ben-Gurion den judiska staten Israel. Ceremonin annonserades inte ut i förväg, på grund av risken för arabiskt sabotage.
Dagen därpå anföll trupper från Egypten, Jordanien, Syrien och Irak samt styrkor från Saudiarabien och Jemen. Israelerna begärde hjälp från FN, som dock nöjde sig med att försöka förhandla fram vapenvila. Under detta första krig, liksom i de senare, flydde många palestinier från Israel, samtidigt som ännu fler judar fördrevs från arabstaterna i regionen.
Sedan dess har flera krig utkämpats, det viktigaste 1967. Egypten tvingade då bort FN:s fredsbevarande styrka i Sinaiöknen för att marschera upp egna trupper mot gränsen till Israel samtidigt som man spärrade av Akabaviken. Också Syrien, Jordanien och Libanon rustade för krig vid sina gränser mot Israel. Syrien besköt israeliska kibbutzer från Golanhöjderna och kung Hussein av Jordanien sa att man var redo för att utmana Israel och att man hade Irak, Algeriet, Kuwait, Sudan och hela arabvärlden bakom sig. Iraks president Aref sa att “Israels existens är ett misstag, som måste rättas till”. För att inte bli avskuret genom den egyptiska blockaden startade Israel flyganfall mot Egypten 5 juni, och när Jordanien började bomba västra Jerusalem, också mot dem. Israel intog dessutom Golanhöjderna.
Kriget, som kom att kallas sexdagarskriget, blev en enastående succé. Det är nu kartan ritas om: Israel har i försvarskrig vunnit Sinai, Gaza, Västbanken och Golanhöjderna.
|
http://erixon.com/blogg/?p=724
Rekommenderar att läsa hela texten.