Citat:
Originally posted by Isak@Aug 11 2008, 03:50
Känns ju rätt meningslöst att argumentera med någon som har så svårt att se att det finns folk som tycker annorlunda än sig själv. Vare sig de har rätt eller fel.
Viktigt att lära sig förstå andras synpunkter. Detta är givetvis INTE samma sak som att hålla med om deras åsikter men utan förståelse är det svårt att lösa problem. Kan du tex FÖRSTÅ att tex en Israelisk mamma som fått sina barn sprängda av självmordsbombande terrorister/frihetskämpar kan tycka att en mur som ska stoppa terrorister är en bra ide ? Att du sen inte HÅLLER MED är en annan sak.
Jag tycker själv inte att en mur löser några problem men till skillnad för dig så tycker jag att det ÄR en komplicerat situation i Israel. Jag tror inte jag är ensam om den synpunkten.
|
Oavsett vad man har för åsikt om diverse saker i livet ska man väl ändå följa lagen?
Det antog jag var en grundprincip i samhället. Men jag kanske har fel i detta också?
Muren är till stor del byggd på ockuperad mark. Mark som ej ägs av Israel.
Mark som Israel ej har rätt till. Mark där Israelerna ej ska befinna sig på (om inte palestinierna vill det, heh).
Återigen missar du ju hela poängen igen. Du nämner självmordsbombare.
Då ska jag ställa följande frågor till dig, du som pratar om logik och förståelse.
Om palestinier hade tillgång till stridsflyg, pansarvagnar, senaste tekniken och nya vapen (PRECIS DET ISRAEL HAR) tror du då
att palestinier skulle ha självmordsbombare? Du tror inte dom skulle använda sina flyg, pansvarvagnar m.m. istället?
Klart dom skulle. Men självmordsbombare är ett fattigmansvapen. Då kommer vi till en punkt där folk brukar argumentera (zionister gör det)
att självmordsbombare är riktat mot civila. Detta är en viktig poäng som zionister tar upp. Och det är en poäng som alla bör veta.
För sanningen är att HUMAN RIGHTS WATCH har flertal gånger dokumenterat att ISRAELISKA soldater attackerat civilbefolkning (dödat).
För det andra, ska jag ta ut lite statistik i det hela;
Då går vi igenom faktan, statistiken.
När 1 israeliskt barn har dött så har ca 8 palestinska barn dött.
När 1 israel (civil) har dött så har (lågt räknat) 3 palestinier dött.
577 israeler har dött på israelisk mark medan 4793 palestinier har dött på palestinsk mark.
480 israeler har dött på palestinsk mark medan 69 palestinier har dött på israelisk mark.
The numbers also do not include the sizable number of Palestinians who died as a result of inability to reach medical care due to Israeli road closures, curfews, etc
Nästan hela denna statistik kommer från BTselem (the israeli information center for human rights).
Så, vill du diskutera den där mamman som du tog upp som exempel eller? Om Israel vill bygga en mur, så bygg en laglig mur.
Isak, jag måste säga att jag hade hoppats på lite mer än mamma exemplet.