Citat:
Originally posted by Isak@Aug 11 2008, 02:29
Citat:
Så, detta är riktigt enkelt. Det handlar inte om att diskutera vem som har rätt och fel, för allt är redan fastslaget. Araberna har rätt i samtliga punkter.
|
Du kan verkligen argumentera för din sak. Så araberna har aldrig brutit mot FN beslut angående Israel ?. Jag antar att du stödde FN beslutet som bildade staten Israel och var emot de följande attackerna från grannländerna.
Så skönt det vore om allt i världen var så enkelt som fanatiker vill få det till. Är ju inget snack om att USA och Israel har saker att svara för men för att påstå att inte arabstaterna också har en del att svara för bör man nog vara rätt indoktrinerad.
|
Nu ändrade du ditt inlägg, men du sa att jag ej kunde argumentera för min sak. Jag skrev i mitt inlägg vad USA och Israel gjort fel och jag har hänvisat till respektive källa. Nu tar du upp saker som att arabstaterna har en del att svara för. Visst, möjligt, isf vad? Vad är det du tänker på? Kan du kanske vara _lite_ mer specifik?
Nej, det var en idiotisk tanke att skapa staten israel geografiskt där israel ligger idag. Man skulle tagit en del av tyskland och bildat israel där. Dock så fick zionisterna igenom sin dröm om ett geografiskt israel nere i mellanöstern, en plats som förknippas med flera religioner och har en hel del historia.
Men eftersom jag tycker FN är ett av dom viktigaste forumen på denna planet så måste man självklart respektera dess beslut och anpassa sig därefter. Sen kan man ha en annan åsikt än deras beslut men det är en annan femma.
Så, om israel drog sig tillbaks till sina gränser som är fastställda av world court och river sin mur och alla israeliska bosättningar utanför israels gränser försvinner så har jag absolut inga problem med Israel. Även bör man släppa alla fångar man har fängslat.
Sen måste ett eventuellt skadebestånd betalas ut av Israel till palestinierna. Detta bör experter som varit insatta i andra världskriget kunna räkna ut vad som är lämplig summa. Precis som tyskland betalat/betalar.
När detta har skett och palestinierna fortsätter att envis om att attackera israel (vilket jag tvivlar på att dom skulle göra). Så skulle jag försvara Israel. Men realistiskt, tror du Israel & USA kommer vika sig? Knappast.
Definiera dessa fanatiker. Menar du Bush då eller? Men förklara gärna mer specifikt vad arabstaterna bör stå för.