Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Vad handlar kriget i Georgien om egentligen? Det har stått ungefär nada i de artiklar jag snabbskummat.
|
Det är väl ett krig som har varit på väg ett tag nu. Tidigare har det mest handlat om att Ryssland har flygit med stridsflyg över Georgiens gränser. Om jag inte minns fel skall de även vid en tidpunkt ha släppt ned en rostig gammal bomb.
Nu vet jag inte riktigt vad som har lett till de senaste händelserna men förmodligen är det så att det är Georgien som ligger bakom allt. De är helt enkelt trötta på att Ryssland kränker dem och nu ser de chansen att strula till det och sedan få övriga världen på sin sida.
|
Handlar inte speciellt mycket om Rysslands kränkande av Georgiens gränser med lite militärflyg då och då utan om det ryska stödet och kontrollen över utbrytarområdena Abchazien och Sydossetien, och attackerna av Ryss-stödda miliser från dessa områden. Ända sedan senaste valet i Georgien har det börjats prata om att tvinga tillbaka dessa 2 stater till Georgisk kontroll. Problemet påbörjades när dessa två regioner efter Sovjetunionens fall såg sig endast vara en del av ett land med vilket de inte hade något gemensamt. De identifierade sig mer med Sovjetunionen och senare Ryssland och var nu inte en del av någondera samtidigt som de såg sin (begränsade) autonomi hotad. Sedan dess har de ryssvänliga rebellerna stötts av Ryssland medans USA stött och tränat Georgisk militär.