Citat:
Originally posted by DreamLogistics@Aug 10 2008, 18:29
Om det har gått så långt som att någon bedragare vet kundens personnummer så har de troligtvis redan adressen också. Det är mycket bedrägerier med fakturor och de som håller på med detta har inga problem att få tag på varken personnummer eller adresser.
|
Jodå, jag fattar att de som är bedragare har lätt att få tag i uppgifterna om personnr, namn, adress m.m. De är alla offentliga uppgifter som man kan ringa till skattmasen för att få ut, jag har själv jobbat just på skattmasen med att lämna ut såna uppgifter så det vet jag mycket väl.
Mitt råd eller varning var mer inriktat på att "varför underlätta för bedragaren", jag upplever det själv som en god service när en leverantör plockar upp uppgifterna diret ur registret så jag slipper fylla i dem. Vissa andra människor irriteras dock över detta då de känner sig "övervakade" när det visar sig att deras som de upplever "hemliga" adressuppgifter dyker upp automatiskt.
Jag har en kollega som är systemutvecklare och han vägrar använda internetbanker eftersom han är livrädd att de ska hackas... Rädsla styr människorna.....