Citat:
Ursprungligen postat av Johan H
Citat:
Originally posted by -Spindel@Aug 9 2008, 19:35
Citat:
Originally posted by -Johan H@Aug 9 2008, 17:46
Citat:
Originally posted by -Spindel@Aug 9 2008, 16:07
Citat:
Ursprungligen postat av Samben
Spindel allvarligt talat nu räcker det.
|
Jag är bara nyfiken. Om han flydde tack vare regimen är ju intressant att veta, då (hans son) Johan H verkar stötta regimen.
|
Revolutionen hände 5 år efter att min far kom till Sverige för att plugga matte på universitet.
Kan även tillägga att han pluggade ca 3 år matte för att sen undervisa i matte också.
Sen påbörjade han medicin på umeå universitet. Och spindeln, min far är ateist.
|
Trevligt. Då antar jag att han inte var sugen på att återvända till Iran då den islamska regimen stängde ned universitet och liknande
Men är du positiv till den islamska regimen?
|
Vadå stängde ner universitet? Iran har aldrig haft så många universitet som idag.
60% av alla studenter är kvinnor.
Nej, ingen i vår familj gillar den iranska regimen. Men precis som i libanon och palestinien
m.fl. så är det inte vår uppgift att säga vilka som ska leda landet. Det är upp till befolkningen
i respektive land.
Om iranier vill ha en president som den nuvarande så är det upp till dom och ingen annan.
Hittills har han sagt en massa dumma kommentarer i diverse media, visst, men
hittills har han inte gjort något olagligt. Många har även vinklat det han sagt.
T.ex. hur många här har inte hört vad han sagt om Israel ?
Wipe israel off the map, finns överallt, googla eller gå till youtube.
Men vad sa han egentligen? Citerar;
The Imam said this regime occupying Jerusalem must vanish from the page of time
- Ahmadinejad
Och han har rätt. Ockupationen måste ta ett slut.
http://www.youtube.com/watch?v=4mScWWtRfGQ
|
Då stängde man ned universitet (efter iranska revolutionen). Anledningen till att din far sökte sig utomlands för att studera var för att det fanns ont om platser vid den tidpunkten. Det kan du väl fråga honom själv hur det var då. Jag pratade inte om nutid.
Samtidigt är det lätt att säga:
"Det är upp till befolkningen i respektive land."
I många länder med tveksamma regimer innebär ett motstånd mot regimen lika med döden. När Saddam störtades utbrött vad som kan liknas vid ett inbördeskrig mellan shia och sunnimuslimer. När den store tyrannan föll kom det verkliga upproret mot regimen fram och man började spränga religösa byggnader och liknande. De flesta dödsoffer i Irak har egentligen ingenting med USA att göra mer än att man tog bort snubben som tidigare gjorde hämdaktioner "omöjliga". Ja, USA har också i vissa fall betett sig korkat åt i Irak, men nu vänder trenden i Irak med färre attentat och liknande. Felet var ju att fler länder borde deltagit redan från början.
USA bör inte leka världspolis. Det bör VÄRLDEN göra. Men nu är det så att det bara är USA som tar på sig det ansvaret. Resterande länder rycker på axlarna och säger "Det där rör ju inte oss".
Lätt att säga när man bor i trygga Sverige. Lätt att vara för tullar mot Afrika när det inte finns någon svält i Sverige.