Citat:
Originally posted by Johan H@Aug 9 2008, 14:50
Så låt oss använda logiken i denna situation som du just nämner, du nämner 11/9.
Vi lever i ett samhälle (sverige) där alla är jämlika. En läkare är lika mycket värd
som en städare, en lärare är lika mycket värd som en webbdesigner, en japan
är lika mycket värd som en amerikan. En afghan är lika mycket värd som en svensk.
Så, då kan man fråga sig, varför ställer sig hela världen upp och sörjer att 3000 amerikaner
dog i 11 september? När denna siffra är bara en droppe i havet av det antal USA
har dödat?
Enda logiska förklaringen är att man värderar amerikanska liv mer än t.ex. irakier, afghaner,
libaneser och palestinier (detta är bara några). Det är dock fel. Oavsett vart en person
är född eller hudfärg eller annat utseende så _ska_ du tänka att är lika värda.
Israeler är inte mindre värda än palestinier, men palestinier är inte mindra värda än israeler.
|
Jag räknar inte "hur många människor som dött", menar du alltså att 9/11 (inte 11/9...) var okej för att "USA har varit skyldiga till att dödat så många människor"?!
Jag vet inte hur många USA varit "skyldiga" till att ha dödat, jag vet dock att många människor dog i 9/11. Det påverkar mig, eftersom att jag bor och känner mig tillhörig till väst världen.
Varför tror du att det blev sån uppståndelse kring Engla när 10 barn blir kidnappade varje dag i Brasilien?
Ingen svensk känner någon tillhörighet till Brasilien, det har ingenting med att värdera människor att göra!
Om din pappa dör så gissar jag att du blir ledsen? Om min pappa dör så bryr du dig inte. Förstår du min poäng?
Jag tycker att alla är lika mycket värda, jag är inte rasist på något sätt!
Jag förstår också att du känner mer tillhörighet till mellanöstern än vad jag gör, du förstår nog att jag känner mer tillhörighet till USA än vad du gör.
Jag tror inte att en Iran värderar en svensk högre än en Irakier, det för att de inte känner någon som helst tillhörighet till sverige (om personen i fråga inte bor i sverige så klart

)
Jag kan hålla med om att USA "lägger sig i" många konflikter, men jag ser inte det som någon negativ sak.