Citat:
|
Ursprungligen postat av KarlRoos
Citat:
|
Ursprungligen postat av Johan H
|
Har du sett filmen "Flight 93"?
Se den och du får en enkel förståelse i varför Amerikaner i många fall hatar muslimer och egentligen hela mellanöstern.
Det rättfärdigar ändå inte detta som jag håller med om är helt sjukt.
|
Jag har sett flight 93. Och?
Du missar hela poängen, jag vet inte exakt hur många årtioenden USA har varit i mellanöstern
och lagt in sig i konflikter där miljoner har dött. Ta t.ex. Bill Clinton. Han införde sanktioner
mot iran som gick under namnet oil for food progra11mme. Det resultera med att miljoner
irakiska barn dog pga svält. Vad sa då zionisten till utrikesminister om det hela i 60 minutes?
"We think its worth it".
Så låt oss använda logiken i denna situation som du just nämner, du nämner 11/9.
Vi lever i ett samhälle (sverige) där alla är jämlika. En läkare är lika mycket värd
som en städare, en lärare är lika mycket värd som en webbdesigner, en japan
är lika mycket värd som en amerikan. En afghan är lika mycket värd som en svensk.
Så, då kan man fråga sig, varför ställer sig hela världen upp och sörjer att 3000 amerikaner
dog i 11 september? När denna siffra är bara en droppe i havet av det antal USA
har dödat?
Enda logiska förklaringen är att man värderar amerikanska liv mer än t.ex. irakier, afghaner,
libaneser och palestinier (detta är bara några). Det är dock fel. Oavsett vart en person
är född eller hudfärg eller annat utseende så _ska_ du tänka att är lika värda.
Israeler är inte mindre värda än palestinier, men palestinier är inte mindra värda än israeler.
CIA har skrivit en del om något som kallas blowback, du förstår nog på ordet vad det innebär.
Googla det. I princip handlar det om att du kan inte lägga dig i en massa konflikter och ta en sida
utan att tro att det blir konsekvenser av det hela.
Precis som när jag går på gatan och slår en person (random) så kommer konsekvenserna
vara att han försvarar sig och förmodligen slår ner mig.
Om du går in i andra länder och dödar och bombar så kommer förr eller senare
attentat hända i ditt hemland. USA skapade denna ilska, ingen annan.
USA kommer säkert bli attackerad igen snart pga all ilska från Irak och afghanistan.
USA har världens bästa universitet och många av dom bästa utbildningarna
inom respektive akademiska program. Men, antalet platser på dessa universitet
är bara en bråkdel om du tittar på invånarantalet mot akademiska platser.
Majoriteten i USA är outbildade och lever i ett samhälle där massmedia mer
eller mindre kontrollerar opinionen. Men dessa outbildade har ändå rösträtt
som i vilket annat "demokratiskt" land.
Vill du ha bra nyhetskvalite så finns bara 2 kanaler, BBC och Al jazeera.