Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Aug 8 2008, 02:28
Nu är jag rädd att du tappar mig på vägen - vad är rimligheten att prata civilrätt och högsta domstolen, när det förra året tvistades om ca 50 domäner av ca 100 000 registreringar? (I år är det dessutom betydligt färre).
De högsta rösterna som hörts är de som anser ATF är för kostsamt, därför sänkte .SE från 10K ex. till 8K ex. för att sökanden skulle ha råd
- anser du då på fullt allvar att vi ska prata Högsta domstolen?
Vad tror du är rimligheten i att ett domännamnsmål tar sig dit upp, om ATFerna står för 0,05% efter att ha tagit sig genom den betydligt mer kostsamma tings- och hovrätten...en tiondels promille?
Känns lite för utopiskt för att jag ska klara av och hänga med ..sorry
|
Givetvis är detta bagateller i det stora traditionella rättsmaskineriet.
Men rättssystem, oavsett om de kallas ATF och är helt privata både till tillämpning och finansiering, är uppbyggda på grundläggande principer, som jag anser har åsidosatts i ATF-förfarandet.
Jag hävdar inte att det skulle vara önskvärt att en massa domännamnsmål dyker upp i det traditionella rättsväsendet, men som jag ser det så förekommer det okynnesregistreringar av domäner som konflikterar med registrerade varumärken (just i syfte att åka snålskjuts på deras upparbetade renomé), ta exemplet med "CocaCola.me" som det var någon här på WN som hade reggat i tron att han gjort något förträffligt bra. Detta är typexemplet på en fullkomligt oseriös verksamhet.
Eftersom ATF inte hittils varit konsekvent i att pritera registrerade varumärken som rättmätiga ägare till diverse domäner där dessa varumärken ingår, anser jag dels att de "allmnna villkor" som ATFs tvistelösning grundar sig på bör revideras för att förtdliga att just snyltande på varumärken eller andra bolags firmor inte är acceptabelt och att de som rättmätigen har en legitim koppling till varumärket alltid ska vinna dessa tvister.
Jag vill med andra ord att ATF-förfarandet kan finnas kvar, precis som du skriver, av kostnadsskäl, men förutsättningarna måste förbätras för de som har registrerade varumärken.